4 416 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Matos i källaren när köksfläkten är på
Ja det har hjälpt mot mycket röklukt men hjälper inte mot lite röklukt. Mot matos har jag inte testat.BirgitS skrev:
Huset är från -34 och ingen isolering. Fönsterna är väl ok. Sitter 2 ventiler på relativt nära plus att det drar in lite via dörren men det kanske inte är tillräckligt?
Jag har också ett gammalt hus som byggdes för självdrag i en murstock som då värmdes regelbundet och mycket. Jag vet inte om det var koks från början men den har värmts med olja under någon period, nu med LVVP.H HAJST skrev:
Jag har också frånluftskanaler från sovrum som går ut via murstocken. Precis som du fick jag in röklukt via dem när jag eldade. Så jag öppnar alltid några fönster lite på glänt när jag eldar och det har hjälpt.
Du kommer alltid ha undertryck så länge det finns något som drar ut luft (köksfläkt, kamin eller varm murstock) och inget som trycker in luft (ex en fläkt).
Undertrycket kommer dra in luft någonstans, du kan påverka var det kommer in och det gör skillnad, både för luftkvalitet och komfort.
Exakt samma här. Eldat med koks och sen olja innan det blev gas och nu luft- vatten.H Hank_Ö skrev:Jag har också ett gammalt hus som byggdes för självdrag i en murstock som då värmdes regelbundet och mycket. Jag vet inte om det var koks från början men den har värmts med olja under någon period, nu med LVVP.
Jag har också frånluftskanaler från sovrum som går ut via murstocken. Precis som du fick jag in röklukt via dem när jag eldade. Så jag öppnar alltid några fönster lite på glänt när jag eldar och det har hjälpt.
Du kommer alltid ha undertryck så länge det finns något som drar ut luft (köksfläkt, kamin eller varm murstock) och inget som trycker in luft (ex en fläkt).
Undertrycket kommer dra in luft någonstans, du kan påverka var det kommer in och det gör skillnad, både för luftkvalitet och komfort.
Får köra med lite fönster öppet då men det känns dumt när man vill få upp värmen att öppna fönster med -10 ute.
Jo, det motverkar syftet.H HAJST skrev:
Jag har det ännu sämre, jag har öppen spis. Det är inte för värmeförsörjning man eldar i den, bara för mysfaktor eller för att grilla.
Om du kan få din kamin att suga uteluft i stället, har för mig att vissa äldre kaminer eller eldstäder suger luft från krypgrunden. Då kyler man inte ned huset på samma sätt.
Jag hade den valmöjligheten vid installation men rekommenderas att inte göra det ingreppet eftersom ”äldre hus oftast har tillräckligt med inluft”.H Hank_Ö skrev:Jo, det motverkar syftet.
Jag har det ännu sämre, jag har öppen spis. Det är inte för värmeförsörjning man eldar i den, bara för mysfaktor eller för att grilla.
Om du kan få din kamin att suga uteluft i stället, har för mig att vissa äldre kaminer eller eldstäder suger luft från krypgrunden. Då kyler man inte ned huset på samma sätt.
Kan nog monterad efteråt men inte prioriterat just nu. Tack för svar och gott nytt år
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Höga fukt värde i källaren, bättre när värme satts igång.
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur tänka kring golvbrunnar i källaren i dessa tider?
Vatten & Avlopp -
Det ’vibrerar’ i rören i källaren när diskmaskinen går.
Vitvaror -
Färg lossnar på källarens golvet
Vatten & Avlopp -
Vilka åtgärder bör jag vidta när jag flyttar in? Grundläggningen och fuktrelaterade risker i källaren
Grund & Markarbeten