Visserligen hade jag tänkt att ha extra smal vedspis som tillägg i mitt kök då huset byggdes men detta gick inte pga kökets placering.

Mitt numera 20åriga hus är således obeboligt om elen lägger av. Min enda värmekälla är pelletskamin i vardagsrummet och detta fungerar mycket bra. I övrigt värms huset med elgolvvärme - som jag snålar med pga kostnaden.

Tanken är att sätta in en gjutjärnskamin i den möblerbara hallen då där finns en hörna yttervägg/badrum (isoblock bägge väggar) med skorsten på ytterväggen upp i nock. Det är självklart inte optimalt med värmekälla i husets kortsida, men en nödlösning för överlevnad.

Jötull har en liten kamin med kokplatta som jag tycker är lite för bred. Önskar tips på en snygg smalare spis. Viktigt med kokplatta.

Hoppas alla nybyggare planerar för vedspis idag!

H heimlaga skrev:
Är Jötul 602 verkligen för bred? Den brukar anses fungera och värma bättre än de moderna breda modellerna. Den är bara 32 cm bred.

[länk]
Jo, har den som utgångsläge (har inte kollat avstånd till badrumsväggen). Du menar att den är en av de bättre avs effekt? Tycker väl inte så mycket om designen - skulle helst finna ngn estetiskt enklare/smalare.

yonna yonna skrev:
Jo, har den som utgångsläge (har inte kollat avstånd till badrumsväggen). Du menar att den är en av de bättre avs effekt? Tycker väl inte så mycket om designen - skulle helst finna ngn estetiskt enklare/smalare.
Den där typen anses allmänt ge ut betydligt mer värme än de där moderna breda grunda kaminerna med mycket glas.

Här är en Dovre 40 kamin av samma grundtyp
https://eldabutiken.se/produkt/dovre-40-cbs-2/

Här är en som jag inte alls är bekant med och aldrig har sett i verkligheten men som kan fungera på något liknande vis
https://eldabutiken.se/produkt/dovre-saga-101/

H heimlaga skrev:
Den där typen anses allmänt ge ut betydligt mer värme än de där moderna breda grunda kaminerna med mycket glas.

Här är en Dovre 40 kamin av samma grundtyp
[länk]

Här är en som jag inte alls är bekant med och aldrig har sett i verkligheten men som kan fungera på något liknande vis
[länk]
Dovre 40 har ju lite mer effekt och är ändå lite snyggare.
Får fundera - nu vet jag mer vad jag vill ha inför nästa vinter. Extra vedtillskott vore heller inte fel just i dagar som dessa!
Stort tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.