Som rubriken säger så ligger jag i planeringsstadiet inför vårens bygge
Skall sätta upp ett växthus på mur. 14m2
Muren skall bara 600 hög och muras med tegelsten
Grunden + troligivs lekablock innan teglet.

Min största utmaning är att mäta ut allt. Tomten sluttar ngt litet . Vill naturligtvis ha allt i våg och rätta höjder.

Söker tips på ngn typ youtube video där
Man går igenom grunderna inför utmätning och grävning.

Jag har naturligtvis ett hum, men gillar ha mer koll än så och ffa vill jag kunna lita på att jag gjort på rätt sätt.

Q q51020 skrev:
Som rubriken säger så ligger jag i planeringsstadiet inför vårens bygge
Skall sätta upp ett växthus på mur. 14m2
Muren skall bara 600 hög och muras med tegelsten
Grunden + troligivs lekablock innan teglet.

Min största utmaning är att mäta ut allt. Tomten sluttar ngt litet . Vill naturligtvis ha allt i våg och rätta höjder.

Söker tips på ngn typ youtube video där
Man går igenom grunderna inför utmätning och grävning.

Jag har naturligtvis ett hum, men gillar ha mer koll än så och ffa vill jag kunna lita på att jag gjort på rätt sätt.
Hej!
Är i lite samma sits här. Fick du någon hum på det hela?
Med vänlig hälsning, richard

R Riola skrev:
Hej!
Är i lite samma sits här. Fick du någon hum på det hela?
Med vänlig hälsning, richard
Hur gick det för er? Samma sits här!

T Tjaderva skrev:
Hur gick det för er? Samma sits här!
Det har gått svinbra, något du funderar på?

R Riola skrev:
Det har gått svinbra, något du funderar på?
Kul!

Ja lite om du hade något tips för en nybörjare om utmätning. Som det ser ut nu kommer jag leja ut markarbete, gjutning av betongklack samt murning av leca upp till marknivå. Siktar dock på att mura tegel själv upp till 60 cm.

Vi byggde inte växhusgrunden själva utan det gjorde proffs. Men jag snackade mycket med byggarna och studerade hur de gjorde :)

Istället för lecablock upp till marknivå så gjöts kantbalken i betong, sen tegelmur ovanpå det.

Växthuset skulle enligt leverantören ha en krönplåt på muren, och denne ska ligga i linje med den nedre aluprofilen. Så tegelmuren är indragen 5mm från växthuset (för att ge plats för krönplåtens nedvikning). Betongbalken är i sin tur indragen 5mm från tegelmuren för att vi tyckte detta blev snyggt.

Att "gräva till frostfritt" är idioti enligt markarbetaren. En så tung konstruktion rör sig inte av tjälskjutningar, givet att det är ordentligt byggt. Ovanpå en botten av makadam byggdes det en form för en grundsula. Precisionen var inte särskilt viktig i detta steg, några centimeter hit och dit är skit samma. När sulan var gjuten och det fanns en stabil botten att arbeta på så byggdes formen för kantbalken med betydligt högre precision, kryssmätt och exakt dimensionerad. Inmätt mot murar som vi förutsatte är fastighetsgräns, men med marginaler för att det kanske är fel. Mycket justerade och inpassande blev det i detta steg.

När kantbalken var klar så kom muraren. Han suckade över ritningarna som var i millimeter och det krokiga tegel som vi valt. Han var van att jobba med hela centimetrar. När jag frågade om han kryssmäter så sa han nej, han murar rakt upp från kantbalken med vattenpass. Att få muren i exakt rätt höjd visade sig en utmaning eftersom tegelstenar har en förbestämd storlek. Detta löste vi genom att bygga några centimeter för högt och sen mura upp en tröskel av skivat marktegel under dörrkarmen.

När montörerna sedan dök upp för att sätta ihop växthuset så sparade de inte på berömmen över noggrannheten och kryssmåtten på muren. De är väl vana att det är lite skevt och att de behöver trixa en del för att få till det.

Kontentan är att den som gjorde det mesta mätarbetet var markarbetaren som byggde sula och kantbalk. Om ni lejer ut detta till en duktig entrepenör så har ni nog inte så mycket att oroa er för. Se till att planera hur måtten på kantbalken skall vara i förhållande till växthuset bara :)

• Gilla
murtland och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.