9 736 läst · 10 svar
10k läst
10 svar
Matning till undercentral
Har tänkt att dra ut matning till min arbetsbod från centralen i fastigheten till en undercentral med en egen jordfelsbrytare med 3 st 16A dvärgbrytare till ett trefasuttag och 3 st 10A grupper max.
Om jag säkrar av matningen till boden med 3x16 i huvudcentralen och lägger dom FÖRE jordfelsbrytaren där inne, räcker det med att jag drar en 5Gx2,5 då och lägger nolla o jord ihop på PEN-skenan? Sträckan är max 20 m. Huvudsäkring ligger på 16A.
Om jag säkrar av matningen till boden med 3x16 i huvudcentralen och lägger dom FÖRE jordfelsbrytaren där inne, räcker det med att jag drar en 5Gx2,5 då och lägger nolla o jord ihop på PEN-skenan? Sträckan är max 20 m. Huvudsäkring ligger på 16A.
Det är lite oklart hur du menar, jag började skriva ett annat svar först...
Det är ok att lägga PE och N på PEN-skenan i matande ände. I undercentralen drar du PE till PE-skenan och N direkt till jordfelsbrytarens ingång. Säkringarna för gruppen lägger du före JFB i matande ände.
Angående kabeldimensionen så går det inte generellt att säga att 2,5kvmm är ok, det beror på förimpedans och ledningslängd. Hur långt ska du dra? Bor du långt från transformatorn?
Till ett trefasuttag skulle jag rekommendera en trepolig dvärgbrytare istället för tre enpoliga. Speciellt vid motordrift kan det bli tokigt om bara en av dem löser ut... Det är lite dyrare men den kostnaden är väldigt marginell.
Det är ok att lägga PE och N på PEN-skenan i matande ände. I undercentralen drar du PE till PE-skenan och N direkt till jordfelsbrytarens ingång. Säkringarna för gruppen lägger du före JFB i matande ände.
Angående kabeldimensionen så går det inte generellt att säga att 2,5kvmm är ok, det beror på förimpedans och ledningslängd. Hur långt ska du dra? Bor du långt från transformatorn?
Till ett trefasuttag skulle jag rekommendera en trepolig dvärgbrytare istället för tre enpoliga. Speciellt vid motordrift kan det bli tokigt om bara en av dem löser ut... Det är lite dyrare men den kostnaden är väldigt marginell.
Det är som sagt max 20m fram till boden.tommib skrev:Det är lite oklart hur du menar, jag började skriva ett annat svar först...
Det är ok att lägga PE och N på PEN-skenan i matande ände. I undercentralen drar du PE till PE-skenan och N direkt till jordfelsbrytarens ingång. Säkringarna för gruppen lägger du före JFB i matande ände.
Angående kabeldimensionen så går det inte generellt att säga att 2,5kvmm är ok, det beror på förimpedans och ledningslängd. Hur långt ska du dra? Bor du långt från transformatorn?
Till ett trefasuttag skulle jag rekommendera en trepolig dvärgbrytare istället för tre enpoliga. Speciellt vid motordrift kan det bli tokigt om bara en av dem löser ut... Det är lite dyrare men den kostnaden är väldigt marginell.
Resten hade jag koll på. Har bara läst på forumet här ett antal ggr att när man kör PEN fram istället för TN-S så är det krav på 10mm2?
Ah, missade det. Då borde det gå bra med 2,5kvmm om du inte har ett exceptionellt svagt nät.
Du har inte PEN när du har en femledare, du har separata PE och N. Att de utgår från PEN-skenan gör dem inte till PEN. Om du inte har en PEN-skena i matande central så kopplar du bägge till PE eftersom de ska ligga före JFB. Annars får du ett nollsläpp när matande centrals JFB bryter (den bryter ju inte dina faser eftersom de ligger före JFB). Ett specialfall är om du har en separat nollskena innan JFB, då går det bra att koppla till den också. Det viktiga är alltså att nollan till din undercentral inte tar vägen förbi huvudcentralens JFB.
Om du skulle vilja använda en PEN så är det helt korrekt att den måste vara minst 10 kvmm.
När du nu ändå drar skulle jag överväga starkt att lägga centralen i boden som en helt separat central, dvs parallellt med husets central. Då drar du istället 5G6 till boden, denna behöver inte avsäkras i matande ände eftersom huvudsäkringarna räcker. De räcker visserligen för 2,5kvmm också men eftersom det går att säkra upp en DII-gänga till 25A dimensionerar man normalt därefter. Fördelen med den lösningen är att du (kanske) får lite selektivitet om du bränner säkringar på dina 16A-uttag. Annars vet du inte om dvärgbrytarna i huset eller i undercentralen löser. Jag säger kanske eftersom skillnaden på 16A diazed och 16A dvärg är liten... Kostnadsskillnaden är ganska liten (storleksordningen någon tusenlapp) på kablarna, och du slipper dvärgbrytaren i matande ände.
Du har inte PEN när du har en femledare, du har separata PE och N. Att de utgår från PEN-skenan gör dem inte till PEN. Om du inte har en PEN-skena i matande central så kopplar du bägge till PE eftersom de ska ligga före JFB. Annars får du ett nollsläpp när matande centrals JFB bryter (den bryter ju inte dina faser eftersom de ligger före JFB). Ett specialfall är om du har en separat nollskena innan JFB, då går det bra att koppla till den också. Det viktiga är alltså att nollan till din undercentral inte tar vägen förbi huvudcentralens JFB.
Om du skulle vilja använda en PEN så är det helt korrekt att den måste vara minst 10 kvmm.
När du nu ändå drar skulle jag överväga starkt att lägga centralen i boden som en helt separat central, dvs parallellt med husets central. Då drar du istället 5G6 till boden, denna behöver inte avsäkras i matande ände eftersom huvudsäkringarna räcker. De räcker visserligen för 2,5kvmm också men eftersom det går att säkra upp en DII-gänga till 25A dimensionerar man normalt därefter. Fördelen med den lösningen är att du (kanske) får lite selektivitet om du bränner säkringar på dina 16A-uttag. Annars vet du inte om dvärgbrytarna i huset eller i undercentralen löser. Jag säger kanske eftersom skillnaden på 16A diazed och 16A dvärg är liten... Kostnadsskillnaden är ganska liten (storleksordningen någon tusenlapp) på kablarna, och du slipper dvärgbrytaren i matande ände.
Nej okej vad bra, då går det med 2,5 när jag har en femledare och delar på PE o N.tommib skrev:Ah, missade det. Då borde det gå bra med 2,5kvmm om du inte har ett exceptionellt svagt nät.
Du har inte PEN när du har en femledare, du har separata PE och N. Att de utgår från PEN-skenan gör dem inte till PEN. Om du inte har en PEN-skena i matande central så kopplar du bägge till PE eftersom de ska ligga före JFB. Annars får du ett nollsläpp när matande centrals JFB bryter (den bryter ju inte dina faser eftersom de ligger före JFB). Ett specialfall är om du har en separat nollskena innan JFB, då går det bra att koppla till den också. Det viktiga är alltså att nollan till din undercentral inte tar vägen förbi huvudcentralens JFB.
Om du skulle vilja använda en PEN så är det helt korrekt att den måste vara minst 10 kvmm.
När du nu ändå drar skulle jag överväga starkt att lägga centralen i boden som en helt separat central, dvs parallellt med husets central. Då drar du istället 5G6 till boden, denna behöver inte avsäkras i matande ände eftersom huvudsäkringarna räcker. De räcker visserligen för 2,5kvmm också men eftersom det går att säkra upp en DII-gänga till 25A dimensionerar man normalt därefter. Fördelen med den lösningen är att du (kanske) får lite selektivitet om du bränner säkringar på dina 16A-uttag. Annars vet du inte om dvärgbrytarna i huset eller i undercentralen löser. Jag säger kanske eftersom skillnaden på 16A diazed och 16A dvärg är liten... Kostnadsskillnaden är ganska liten (storleksordningen någon tusenlapp) på kablarna, och du slipper dvärgbrytaren i matande ände.
Sätter jag en trepolig 16A som matar stugan och sen i undercentralen en trepolig 16A som säkrar av trefasuttaget så går väl den säkringen om belastningen blir för hög i uttaget? Då får jag ju selektivitet. Eller tänker jag fel? 🙂
Ja, kabeln går bra.
Ja, alltså du tänker fel.
Du kan inte veta vilken av dvärgbrytarna som löser. Det kan vara endera eller båda. För att få selektivitet behöver du vanligen två "storlekar" större, t.ex. 16A->25A, i alla fall med diazed. Samma gäller för jordfelsbrytare om man inte använder speciella fördröjda JFB.
Ja, alltså du tänker fel.
Du kan inte veta vilken av dvärgbrytarna som löser. Det kan vara endera eller båda. För att få selektivitet behöver du vanligen två "storlekar" större, t.ex. 16A->25A, i alla fall med diazed. Samma gäller för jordfelsbrytare om man inte använder speciella fördröjda JFB.
Ta hellre en 5G6 och ingen säkring i matande ände. Med bara 20 m och priset för extra onödig säkring blir kostnaden marginellt större och mycket bättre på andra sätt.
Annars är det givetvis ok som du tänkt också rent tekniskt.
Annars är det givetvis ok som du tänkt också rent tekniskt.
Om det blir en 5G6, kopplas den matande änden då in vid mätarskåpet helst eller i centralen inomhus efter den huvudbrytaren där men före jordfelsbrytaren? Eller före även huvudbrytaren?GK100 skrev:
Den kopplas där det finns en vettig plint att lägga den i. Eftersom det är en parallell central kopplas den innan huvudbrytaren.
Om plinten sitter i mätarskåpet eller centralen inomhus spelar ingen roll, välj det som är mest praktiskt.
Om plinten sitter i mätarskåpet eller centralen inomhus spelar ingen roll, välj det som är mest praktiskt.
Det är hugget som stucket om matningen delas i mätarskåpet eller precis innan huvudbrytaren inne, allt hänger på vad som blir smidigast.
Hur ligger dom olika centralerna (mätarskåp, central inne & centralen i boden) i förhållande till varandra?
Innan vi flyttade mätarskåpet så utgick det två matningar (inne & garaget) från mätarskåpet. Efter mätarskåpsflytten så går det en matning från mätarskåpet till en kopplingslåda ganska nära centralen i garaget, från kopplingslådan går det två matningar, garaget & inne.
Hur ligger dom olika centralerna (mätarskåp, central inne & centralen i boden) i förhållande till varandra?
Innan vi flyttade mätarskåpet så utgick det två matningar (inne & garaget) från mätarskåpet. Efter mätarskåpsflytten så går det en matning från mätarskåpet till en kopplingslåda ganska nära centralen i garaget, från kopplingslådan går det två matningar, garaget & inne.