Börja inte blanda med de olika spänningarna i samma kabel helt fel på alla sätt. Skaffa RKUB till dina lampor och använd EXLQ till uttaget då blir det både rätt för uttaget och lättarbetat för belysningen dessutom tydligt vad som är vad.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Okie , då vet jag :)

Tack alla inblandade :)

Det går iblamd att blanda olika systemspänningar under samma mantel, men det stället en massa krav på hur kabeln avslutas och kopplingarna där.

Det används nästan bara i system där kopplingarna ingår i ett system speciellt gjort för ändamålet, t ex KNX. Det är mao specialfall.

Nja KNX är ett sämre exempel buskabeln är svagström och klenspänning. Däremot för att ta ett exempel så är Dalistyrning vanligt att ha i samma kabel som spänningsmatningen. Men då är de byggda för att tåla 230V på styrsidan och har erforderlig isolation. En ledtape har inte den isolationen. Blanda INTE olika spänningar i samma kabel.

Om jag får vara petig här så ger ledarisoleringen i en 230 V kabel nödvändig isolation mellan två system - det blir ju dubbel isolering dem emellan. Så reglerna är uppfyllda vid blandning av matning till en LED-slinga och 230 V i olika ledare under samma kabelmantel.

Vad jag förstår så tål inte styrsystemet i DALI 230 V. Det jobbar med klenspänning. Men det lär vara så att enheterna inte har nödvändig isolering mellan DALI-styrkretsarna och spänningsmatningen 230 V. Därför måste DALI-styrsignalen hanteras som om den vore 230 V. Att lägga dem tillsammans med 230 V i samma kabel är därför ett utmärkt sätt att lösa det problemet på.

Men rent allmänt (och för trådens fråga) faller jag in i kören att ett enkelt mantra är på plats här: Blanda inte olika kretsar i samma kabel. Man behöver ha bra på fötterna för att börja greja med sådant.

Tror ni att en nätverkskabel ger mer "skydd" åt tidens gång än en RKUB kabel ?

Om jag nu matar ledslingan men antingen RKUB eller nätverkskabel ?

Vilket är korrekt att göra , samt mest hållbart med tiden ?

Välj du som sagt RKUB det blir bättre på flera sätt. Du behöver inte tänka på livslängden på den om du får dit allt på ett vettigt sätt.

Tackar för alla svar :)

Då kör vi på RKUB :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.