Hej!

Har en lite akut fråga. Står i princip mitt i det...

Se bifogad bild. Har ritat upp bara hallen på 15kvm. Ytterligare typ 70kvm. till ska fördelas på nått sätt sen...

Hade tänkt att mata fördelaren med samma 17mm slang som jag ska ha i golvet. Men efter lite prat med en säljare så låter det som om det är feltänkt.

Det hela komplicera sig lite eftersom jag tänkt lägga matar och returledningen ihop med vanliga värmeslingan i golvspånskivan.

Så det enkla skulle vara att ev. gå upp till 20mm på matar och returledningen.

Det mer komplicerade (om 20 inte räcker) skulle vara att dra grövre slang i krypgrunden...

Och förresten så ska fördelaren totalt fördela ytterligare minst 5st slingor.

HUVUDFRÅGAN!!! är alltså om 20mm slang räcker som matning till fördelaren? (som monterats centralt i huset)

20x2.0 låter alldeles för lite.
Vet du projekterat flöde?

Lattjar lite med siffror utan att veta mer om ditt system. Och hur lång matningen är.

Effektbehov 85m2 x 50 W/m2 = 4250 W
4250 W = 733 l/h med delta 5.
Det kräver en matning på 32x2.9 om du ska ligga under 100 Pa/m.
En 25 PEX närmar sig 300 Pa/m. Lite väl stressat.
En matning på 15 meter skulle sno ca 1 meter från cirkulationspump med 25 PEX (lyft höjd) Sen tillkommer resterande tryckfall.
PEX 20 hamnar off the charts.

Det här skriver LK:
Som matningsledningar till LK Golvvärme an- vänds normalt LK Värmerör i dimension 25x2,3 eller 32x2,9 mm. Värmeröret levereras som rör i rör med ett korrugerat skyddsrör utanpå PE-X- röret.

Hmm. Tack för bra svar! Borde kollat upp detta bättre innan jag kommit såhär långt inser jag ju...
Får leta rätt på 32 slang låter det som.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.