Jag har ett antal utag utmed ytterväggen som jag kopplade loss nu är det skulle renoveras.
Jag "visste" att vidare kopplade efter varandra och att matningen kom från en kopplingsdosa där jag kopplade från slingan. Men efter att särkningen var till baka och jag min vana trogen kontrollmäter uttgen så har jag fortfarande ström men lite lite lägre flukturerande spänning. Hummm
Det visade siga att slingan matades från två håll. Är det ok i sverige och ska man tänka på något speciellt om det är kopplat så?

Sedan när jag öppnade upp fler så viasade det sig att nollan var klippt från ena hållet eller om dom en gång glömt att lägga in den. Alltså matades fasen och nolla från två håll men nollan var bruten i ett av slingan uttag.
Finns det en medveten anledning till att det kan vara gjort så? Utagen ska nu kompleteras med jord också men hur jag än tänker så kan jag inte se varför man skulle avsiktligt brutit denna loop.

Tänker jag galet?

• Gilla
Crickster
  • Laddar…
Med vilken utrustning gör du dina mätningar?
Digitala multimetrar har en hög ingångsimpedans som ej belastar mätobjektet, då kan "spökspänningar" inducerad från närliggande och spänningsförande ledare visas på instrumentet.

Om du har tagit hänsyn till detta, så låter din beskrivning märklig och det går ej via ett forum ge råd om vad du ska göra med den fasta elinstallationen.

Jag tolkar att slingan matas av två olika säkringar? I så fall grovt fel.

Nja den matas endast med en säkring så det är inte helt fel. Kallas det ringmatning?

Det som var mer oroande var den brutna nollan men det sitter bara en 10A så det är inte så att man tänkt nyttja ringmatningen för ökad ström. 1,5m2 kabel....

Men ringmatning är ok i sverige? Är det bättre att behålla detta eller borde man bryta så att det blir som ett klassikt stjärnkoppling?

S seekoman skrev:
Nja den matas endast med en säkring så det är inte helt fel. Kallas det ringmatning?

Det som var mer oroande var den brutna nollan men det sitter bara en 10A så det är inte så att man tänkt nyttja ringmatningen för ökad ström. 1,5m2 kabel....

Men ringmatning är ok i sverige? Är det bättre att behålla detta eller borde man bryta så att det blir som ett klassikt stjärnkoppling?
Givetvis ska du bryta av i någon punkt nu när du känner till och rett ut hur det är gjort. Finns ingen vettig anledning att det är gjort så bör vara ett misstag eller tankefel. Och ringmatning för att utnyttja större säkring är inte tillåtet oavsett.

När du lägger om kolla så alla ledare är hela i varje kabelsträcka så det inte är någon konstig fix för avbrott som är gjort där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.