6 728 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Testinstrument för el - vad köpa, vad har Du?
I samband med att jag bygger några fritidshus till mig själv och "pular" en del själv under överinseende av en elfirma så vill jag kunna kontrollmäta en del.
Idag har jag bara ett enkelt multiinstrument á c:a 100:-. Min elektriker använder en Fluke T100 (vettigt pris hos Elfa). Jag har också ett instrument för kontroll av fasernas placering i uttagen samt test av jordfelsbrytarna.
Jag skulle även vilja ha en bra tångamperemeter med digital visning.
En läckströmsprovare skulle vara toppen men priserna avskräcker.
FRÅGA: Vad har Du för instrument? Vad kan Du rekommendera för instrument inom "vettiga priser". Var har Du handlat Dina instrument.?
Jag har inte hittat en aktuell tråd.
Emotser intressanta svar
//Björn.E
Idag har jag bara ett enkelt multiinstrument á c:a 100:-. Min elektriker använder en Fluke T100 (vettigt pris hos Elfa). Jag har också ett instrument för kontroll av fasernas placering i uttagen samt test av jordfelsbrytarna.
Jag skulle även vilja ha en bra tångamperemeter med digital visning.
En läckströmsprovare skulle vara toppen men priserna avskräcker.
FRÅGA: Vad har Du för instrument? Vad kan Du rekommendera för instrument inom "vettiga priser". Var har Du handlat Dina instrument.?
Jag har inte hittat en aktuell tråd.
Emotser intressanta svar
//Björn.E
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Köp FLUKE så är det ingen större risk att du blir missnöjd. Man blir tokig på instrument som inte fungerar som de ska.
Nummer ETT i min låda: Fluke 902 tångampmeter/multimeter inhandlad i USA för ca $200.
Allt annat jag har är bara skräp i jämförelse. Man lär sig..
Nummer ETT i min låda: Fluke 902 tångampmeter/multimeter inhandlad i USA för ca $200.
Allt annat jag har är bara skräp i jämförelse. Man lär sig..
Produkter som diskuteras: "MULTIMETER"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag har en APPA 105R, true RMS multimeter.
Har inte nog erfarenhet för att avgöra om det är det är väldigt bra eller bara bra. (men ett dåligt instrument är det nog inte iaf).
Sen har jag någon gammal pryl, som egentligen inte bör användas för att mäta mot nätspänning med. Det inköptes tidigare i livet då elektronik var allt det kom i närheten av.
Jag kollade nu, CHY17 heter det, har ingen IEC1010 cat-märkning alls.
För det är en sak man kanske ska tänka på om man skaffar ett mätinstrument för att mäta i starkströmsystem, att det finns en IEC-norm för personsäkerhet IEC 1010.
Om du har ett Cat II eller Cat III så är du ganska väl skyddad mot skador från ljusbåge, om du har otur att råka sätta mätpinnarna mot något starkt avsäkrat samtidigt som du glömt instrumentet på Ampere eller ohm området.
Mer om detta kan du läsa i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/4782-maetverktyg.html#post122151
Multimetern är väl det mest generella verktyget, som går att använda till lite av varje.
Vilket det bästa (eller viktigaste) mätinstrumentet är beror på vad man håller på med.
En faspenna eller en enkel uttagsprovare kan vara bästa prylen i vissa fall. Vid andra tillfällen är inget annat än en installationsprovare tänkbart.
Fluke är alltid ett enkelt val, dom gör alltid mycket bra instrument. Men trots allt mäter kanske ett Biltema tillräckligt bra (rätt) för de flesta. Men tänk på personsäkerheten också.
edit: För den som yrkesarbetar eller måste kunna lita på mätresultatet i alla väder så är troligen inte Biltema-instrument något vettigt val. Extrakostnaden till ett proffsinstrument blir nästan ingenting utslaget på massor av arbetstimmar med mätning.
edit: Jag ska kanske också tillägga att jag inte är yrkesverksam elektriker (än). Men har teoribiten klar nu och tänkte finna lärlingsplats då lite barnledighet osv är avklarad.
Har inte nog erfarenhet för att avgöra om det är det är väldigt bra eller bara bra. (men ett dåligt instrument är det nog inte iaf).
Sen har jag någon gammal pryl, som egentligen inte bör användas för att mäta mot nätspänning med. Det inköptes tidigare i livet då elektronik var allt det kom i närheten av.
Jag kollade nu, CHY17 heter det, har ingen IEC1010 cat-märkning alls.
För det är en sak man kanske ska tänka på om man skaffar ett mätinstrument för att mäta i starkströmsystem, att det finns en IEC-norm för personsäkerhet IEC 1010.
Om du har ett Cat II eller Cat III så är du ganska väl skyddad mot skador från ljusbåge, om du har otur att råka sätta mätpinnarna mot något starkt avsäkrat samtidigt som du glömt instrumentet på Ampere eller ohm området.
Mer om detta kan du läsa i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/4782-maetverktyg.html#post122151
Multimetern är väl det mest generella verktyget, som går att använda till lite av varje.
Vilket det bästa (eller viktigaste) mätinstrumentet är beror på vad man håller på med.
En faspenna eller en enkel uttagsprovare kan vara bästa prylen i vissa fall. Vid andra tillfällen är inget annat än en installationsprovare tänkbart.
Fluke är alltid ett enkelt val, dom gör alltid mycket bra instrument. Men trots allt mäter kanske ett Biltema tillräckligt bra (rätt) för de flesta. Men tänk på personsäkerheten också.
edit: För den som yrkesarbetar eller måste kunna lita på mätresultatet i alla väder så är troligen inte Biltema-instrument något vettigt val. Extrakostnaden till ett proffsinstrument blir nästan ingenting utslaget på massor av arbetstimmar med mätning.
edit: Jag ska kanske också tillägga att jag inte är yrkesverksam elektriker (än). Men har teoribiten klar nu och tänkte finna lärlingsplats då lite barnledighet osv är avklarad.
Var ute och kollade i verkstaden...
Fluke 73, en rätt basic mycket tålig multimeter som jag litar på.
En gammal tångamperemeter amprobe.
/Kent
Fluke 73, en rätt basic mycket tålig multimeter som jag litar på.
En gammal tångamperemeter amprobe.
/Kent
Det viktigaste för mig är en DUSPOL spänningsprovare. i dom allra flesta fall kollar man bara att/om där är spänning (inte minst för hälsans skull).

Mitt andra instrument är en FLUKE tångamperemeter (minns ej modellen), med lite multimeterfunktioner inbyggda.
Skall tilläggas att jag inte är installatör.
Kontrollerna man skall göra innan drifttagning är ganska omfattande så lite fler grejer behövs för att kunna uppfylla dessa.
Jag har även en liten enkel grej för att kolla att man kopplat väguttag rätt, vet inte vad den heter. Men en sån har du redan, ser jag.
En isolationsprovare (megger) vore inte fel att ha, men dom kostar en bra slant så det får vänta.

Bohlin & Nilsson säljer en hel del grejer riktade mot installatörer, finns på nätet, dom är dock inte billigast.

Mitt andra instrument är en FLUKE tångamperemeter (minns ej modellen), med lite multimeterfunktioner inbyggda.
Skall tilläggas att jag inte är installatör.
Kontrollerna man skall göra innan drifttagning är ganska omfattande så lite fler grejer behövs för att kunna uppfylla dessa.
Jag har även en liten enkel grej för att kolla att man kopplat väguttag rätt, vet inte vad den heter. Men en sån har du redan, ser jag.
En isolationsprovare (megger) vore inte fel att ha, men dom kostar en bra slant så det får vänta.

Bohlin & Nilsson säljer en hel del grejer riktade mot installatörer, finns på nätet, dom är dock inte billigast.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jag har bara ett vanligt 100-kronors instrument hemma. Det enda jag använder det till är spänningsprovning och att "sumra" förbindelser. Dyrare grejor använder jag vid min yrkesutövning, men då är det fråga om felsökning i tung industri. Eftersom spänningsprovning i hemmet har med personsäkerhet att göra kan man anse att det behövs bra och dyra grejor. Men även dyra grejor går sönder, gör därför det till en vana att ALLTID testa spänningsprovaren/instrumentet och få ett utslag innan du använder det skarpt. På det sättet undviker du faror vare sig du har enkla eller avancerad mätutrustning.
Hadde en fin och mycket trevlig metex. Tyvärr blev det kortis i den vid frekvensmätning men då var det som påpekat ovan väldigt trevligt med personskyddet. Jag såg ljusbågen genom plasten men handen som jag höll den i klarade sig oskadd
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden