2 971 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Materialval
Jag skall sänka taket i pannrummet som är beläget i uthuset.
Pannrummet är 4mx4,5m.
Vilka dimensioner skall jag använda på regelvirket?
Jag tänkte mig 45x120...?
Vilka takskivor borde jag ha?
Jag tänkte mig takgips 12,5x600x1200 mm...?
Det enda som skall ligga ovanpå detta tak är Isolation (glasull)
Vad tror ni? brode jag har grövre regelvirke och tjockare takskivor?
Det skall tilläggas att jag endast eldar med el, så gips är ej ett måste för brandskyddet.
Pannrummet är 4mx4,5m.
Vilka dimensioner skall jag använda på regelvirket?
Jag tänkte mig 45x120...?
Vilka takskivor borde jag ha?
Jag tänkte mig takgips 12,5x600x1200 mm...?
Det enda som skall ligga ovanpå detta tak är Isolation (glasull)
Vad tror ni? brode jag har grövre regelvirke och tjockare takskivor?
Det skall tilläggas att jag endast eldar med el, så gips är ej ett måste för brandskyddet.
Ja men gud. cc60 räcker gott och väl. Slipper man skära isoleringen också
Grövre regelvirke? Vad är ovanpå? Såvida du inte samtidigt bygger en övervåning på uthuset borde 2x4" vara rätt mycket overkill. Tjockare takskivor ser jag heller ingen anledning till. Ett pannrum.. nästan så att masonite och lite vitfärg skulle kunna få räcka (men nu var jag inte riktigt allvarlig). Gips på 13mm blir nog bra om du skall ha någon lampa osv där, annars funkar ju ännu tunnare gips också, men det är inte billigare som man skulle kunna tro.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om man tittat på gyproc och norgips hemsidor så finns där ganska detaljerade instruktioner om dimensioner för att bära upp gipstak. De båda företagen komemr fram till lite olika dimesionering så det är antagligen inte kritiskt.
Men kontentan är att man bör ha läkt (glespanel) på cc40 eller liknande under själva reglarna. sedan finns där dimesioneringstabeller för läkten med avseende på olika cc avstånd för reglarna ovanför.
Dom rekomenderar även att om man har ett lager gips så skall gipsen sättas tvärsöver reglarna/läkten, då känns det lite glest med cc60, det innebär ju att skruvarna i skivkanten hamnar på cc60 också.
Men kontentan är att man bör ha läkt (glespanel) på cc40 eller liknande under själva reglarna. sedan finns där dimesioneringstabeller för läkten med avseende på olika cc avstånd för reglarna ovanför.
Dom rekomenderar även att om man har ett lager gips så skall gipsen sättas tvärsöver reglarna/läkten, då känns det lite glest med cc60, det innebär ju att skruvarna i skivkanten hamnar på cc60 också.
Klicka här för att svara
