Någon som kan/vill ge sig på en chansning vilka material som jag hittat under mitt gamla dörrfoder?!
Trä ser jag på vissa ställen, men vad mer?

Jag tycker att det ser ut att vara någon slags grövre papp och spikad pappersremsa på första bilden.
I vilket syfte?

Det andra funderar jag på om kan vara någon form av mjuk träfiberskiva. Tretex?
Skivan är ganska tjock, säkert en 4 cm eller något liknande. Kanske ännu tjockare.

Finns risk för asbest i något av dessa material eller är det bara att fortsätta riva och sprida damm?

Just nu ser det ut som på bilderna. Runt hela dörröppningen, på båda sidor. Kan jag ha det så i några veckor eller bör nytt dörrfoder på snarast, för att man inte bör dra i sig mer damm från detta?

Se bilder nedan!

Tack på förhand! :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är treetex, helt ofarligt.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Som huggan säger,Tretex är det.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
huggan skrev:
Det är treetex, helt ofarligt.
Ur asbestsynpunkt ja, men ur brandskyddssynpunkt det sämsta man kan ha.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Ur asbestsynpunkt ja, men ur brandskyddssynpunkt det sämsta man kan ha.
Vad bygger du det med brandskyddet på?

Vad jag kan hitta så förlänger den tiden för genombränning med 5-10 minuter. Och har bra isoleringsförmåga.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jämfört med gips.
 
Tack för svar! :)

Vad tror ni om första bilden då?
Någon grövre papp med spikade pappersremsor.
Vad är det och varför sitter det där?
Rent papper eller risk för asbest?

Bör man dreva runt dörren innan fodret sätts dit?
Tydligen ganska smala springor så jag tror hantverkaren tänker hoppa över drevning.
Svårt att få in gullfiber eller vad han nu hade tänkt dreva med.
Är det ett ok beslut att hoppa över drevningen?
 
Inner dörr drevas normalt inte.
Ingen risk för asbest.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Du tycker inte att det har gått till överdrift med din oro för asbest?
Bara en tanke, då du startat 59st forum-trådar där du frågor om det finns asbest i olika saker i ditt hem. Om du är så sjukligt rädd för asbest är det kanske bättre att köpa ett nybyggt hus där det garanterat inte finns asbest.


Det är rätt tröttsamt att se alla trådar sim handlar om asbest.
 
  • Gilla
Bloink och 2 till
  • Laddar…
Jiiwas skrev:
Du tycker inte att det har gått till överdrift med din oro för asbest?
Bara en tanke, då du startat 59st forum-trådar där du frågor om det finns asbest i olika saker i ditt hem. Om du är så sjukligt rädd för asbest är det kanske bättre att köpa ett nybyggt hus där det garanterat inte finns asbest.


Det är rätt tröttsamt att se alla trådar sim handlar om asbest.
Jag tycker nog att det är mer tröttsamt med någon som lagt tid på att räkna antalet trådar som startats av Stina71 i ämnet. Men som tur är kan jag om det blir för jobbigt hoppa över den typen av inlägg och gå vidare i mitt liv.
 
  • Gilla
MathiasS och 2 till
  • Laddar…
Tack till er som ger mig informativa och konstruktiva svar!

Jag vill inte besvära någon med mina frågor och hade faktiskt trott att om någon ogillar mina frågor så kan den helt enkelt låta bli att läsa, gå vidare och lägga fokus på något annat. Istället för att lägga energi på att ifrågasätta. Jag har rätt att ställa de frågor som jag funderar på, precis som alla andra. Däremot är det ingen som behöver kommentera inlägget om den inte vill.
 
Fortsätt du att fråga när du känner att det behövs.

På A svarar jag iaf tretex och på B vanlig papp som tex användes för att sågspånet i väggen inte skulle trilla genom springorna i råsponten. Båda helt ofarliga.
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Tack MathiasS för synpunkter och vänliga ord! :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.