Tjenahej

Det tänker bygga ett litet badrum i källaren där det idag passerar en avloppsstam från övervåingen i ena hörnet samt kollektorslangarna till bergvärmen i andra änden av rummet.

Vad skall man använda för material för att bygga in dessa rör. Jag vill inte använda gips eftersom det kommer byggas i anslutning till källarytterväggar (fukt).

Har spanat på såndär Minerit men av någon anledning står det att dessa inte är lämpliga att beklädas med kakel.

Vad är det man använder för material när man t.ex. bygger in badkar och sånt? Kan det vara något för mig?

Lilienberg skrev:
Tjenahej

Det tänker bygga ett litet badrum i källaren där det idag passerar en avloppsstam från övervåingen i ena hörnet samt kollektorslangarna till bergvärmen i andra änden av rummet.

Vad skall man använda för material för att bygga in dessa rör. Jag vill inte använda gips eftersom det kommer byggas i anslutning till källarytterväggar (fukt).

Har spanat på såndär Minerit men av någon anledning står det att dessa inte är lämpliga att beklädas med kakel.

Vad är det man använder för material när man t.ex. bygger in badkar och sånt? Kan det vara något för mig?
Använd en annan fibercementskiva, till exempel masterboard. Att minerit inte godkänner plattsättning på sina vanliga skivor beror på att de har en speciell skiva för plattsättning, minerit VT. Den är mycket dyrare, och naturligtvis hade det fungerat med deras vanliga skiva också. Rent lurendrejeri.

Den andra skivan du pratar om är Luxskivan, eller motsvarande. Funkar alldeles utmärkt till det du ska göra, och då slipper du också använda reglar om du kör med deras skiva på 50 mm, den kan du bara limma upp. Också väldigt dyr.

Oj snabbt svar. Tackar.

Vem säljer dom här olika skivorna. Har inte sett några på de vanliga budgetbyggvaruhusen - typ Bauhas, Silvan och Byggmax

Lilienberg skrev:
Oj snabbt svar. Tackar.

Vem säljer dom här olika skivorna. Har inte sett några på de vanliga budgetbyggvaruhusen - typ Bauhas, Silvan och Byggmax
Det brukar finnas sådana skivor på byggvaruhusen, i alla fall skivor av den typen, men med lite olika märkesnamn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.