Jag sitter och skissar upp ett utekök med en modul som har inbyggnadsgasolgrill. Jag har sett många varianter här på forumet med en inbyggd klotgrill, men inte någon där en inbyggnadsgasolgrill används. Är det någon som har gjort det och har tips på material att bygga öppningen med och om det behövs luftspalt bakom materialet?

Jag har ingen grill nu men har tittat på inbyggnadsgrillar från Napoleon, i manualen från deras BILEX605 ser det ut som att grillen får en luftspalt som är ungefär en centimeter bred mot sidorna när öppningsmåtten från manualen används. Men jag antar att grillen fortfarande står på botten av öppningen och inte får någon luftspalt där?

Skiss på ram för utekök med öppning för inbyggnadsgasolgrill; består av betongskiva som topp och träribbor som stödstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som toppskiva till modulerna har jag tänkt gjuta betongskivor som är 30 mm, framsidan får träribbor. Första tanken var att klä in öppningen med liknande betongskivor som jag sätter ihop till en låda med stenlim och träreglar bakom, som på bilden. Men det kanske blir onödigt komplicerat och ger 30 mm betong tillräcklig isolering så att träreglar kan ligga dikt an?

Andra alternativ jag funderat på är att klä insidan med fibercementskivan eller plåt, behöver jag då använda distanser för att skapa luftspalt mot reglarna som håller upp öppningen?

Hej, jag har exakt din frågeställning (även en bilex605) och har resonerat som du gjort. Skall göra detta under senvåren. Hur gjorde du tillslut och verkar det isf brandsäkert?

Tacksam för lite återkoppling.

Jag har tyvärr ingenting att återkomma med än, sensommaren blev till höst och sedan vinter och projektet hamnade på paus. Så jag har inte kommit längre än planeringsstadiet.

Det enda som hänt sedan sist är att jag börjat tvivla på om en inbyggnadsgrill verkligen är rätt väg att gå. Jag funderar nu på att istället se om det går att bygga in en Weber-gasolgrill på stativ i en bänkmodul. Då slipper jag sitta med en dyr grill som bara fungerar för inbyggnad, det känns också som en mindre nischad marknad om jag senare vill sälja grillen.

Så jag har tyvärr inga svar. Men det hade varit intressant att höra hur du väljer att gå framåt, tanken är att det ska bli av till årets grillsäsong på ett eller annat sätt.

M M_H skrev:
Jag har tyvärr ingenting att återkomma med än, sensommaren blev till höst och sedan vinter och projektet hamnade på paus. Så jag har inte kommit längre än planeringsstadiet.

Det enda som hänt sedan sist är att jag börjat tvivla på om en inbyggnadsgrill verkligen är rätt väg att gå. Jag funderar nu på att istället se om det går att bygga in en Weber-gasolgrill på stativ i en bänkmodul. Då slipper jag sitta med en dyr grill som bara fungerar för inbyggnad, det känns också som en mindre nischad marknad om jag senare vill sälja grillen.

Så jag har tyvärr inga svar. Men det hade varit intressant att höra hur du väljer att gå framåt, tanken är att det ska bli av till årets grillsäsong på ett eller annat sätt.
OK, jag förstår. Jag har en bilex605 på pall i garaget redo så jag har lite passerat point of no return :) Gissar på att jag låter bänkskivan i betong ”gå ner” på sidorna och under grillen.

T
A AndreasBygger skrev:
OK, jag förstår. Jag har en bilex605 på pall i garaget redo så jag har lite passerat point of no return :) Gissar på att jag låter bänkskivan i betong ”gå ner” på sidorna och under grillen.
I instruktionerna till den grillen skriver de:
"Skåpramen och skåpet MÅSTE vara tillverkade av obrännbara material när apparaten inte är installeradmed den Zero Clearance Liner avsedd för din enhet. Hänvisa till listan på delar i din monteringsguide för särskildinformation."

Jag gissar att de måste vara väldigt tydliga och försiktiga i sina instruktioner men det finns nog en anledning till att de anser att alla delar ska vara av obrännbart material.

Jag hade alla gånger använt betong eller mineralskiva runt om hela och kanske inte ans använt trä för stommen utan gjort den i stål.

7ender
Även jag planerar en BILEX605 eller liknande i betongskiva, så jag hänger på i tråden.

Tittar man på deras Zero Clearance Liner, BI-3323-ZCL, så är den i rostfritt stål och bygger på inbyggnadsmåttet med ca 4 cm åt vardera håll. Då man med den ska kunna montera direkt mot brännbart material verkar Napoleon anse att ett icke-brännbart material och avstånd på 4 cm är tillräckligt runtomkring.

Hej, återkopplar hur jag gjorde tillslut.

Det blev en stomme med stålreglar klädd med fibercementskivor i brandklass A, som jag slutligen spacklade och målade. Platsgjutit bänkytan; en av bilderna visar gjutformen. Vi är nöjda och känns bra att köket är obrännbart och förhoppningsvis väderresistent även om det förmodligen tog lite mer tid än med trästomme.

• Utekök med stålreglar klädd med fibercementskivor, platsgjuten bänkyta, omgiven av trädgård med hus i bakgrunden vid solnedgång.
    Skapa konto
  • Utomhuskök med fibercementskivor och platsgjuten bänkyta, sett från trädäck i solnedgång.
    Skapa konto
  • Gjutform för platsgjuten bänkyta, med stålreglar och fibercementskivor, placerad på en träterrass med utsikt över trädgård och hus.
    Skapa konto
  • Utekök med stålgrill, gjuten betongbänk och takpergola, i en modern miljö med grönska och trähus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Tyro och 3 till
  • Laddar…
T
Snyggt! 👍

• Gilla
AndreasBygger
  • Laddar…
A AndreasBygger skrev:

Det blev en stomme med stålreglar klädd med fibercementskivor i brandklass A, som jag slutligen spacklade och målade. Platsgjutit bänkytan; en av bilderna visar gjutformen. Vi är nöjda och känns bra att köket är obrännbart och förhoppningsvis väderresistent även om det förmodligen tog lite mer tid än med trästomme.
Blev väldigt fint! Håller på och bygger in samma modell så väldigt bra inspiration. Vad köpte du skåpen någonstans?

• Gilla
AndreasBygger
  • Laddar…
Slango Slango skrev:
Blev väldigt fint! Håller på och bygger in samma modell så väldigt bra inspiration. Vad köpte du skåpen någonstans?
Hej, Tack. Det är Napoleons dörrar och lådsystem. Finns på tex Grillkung, Inte helt billigt så sprang iväg lite pga det, men som sagt "skåpen" har jag gjort själv i fibercement/ stålreglar.

A AndreasBygger skrev:

Sjukt snyggt !!!

En fråga, gällande att du platsgjöt bänkskivan.
Har du fibercementskiva i botten, eller vad har du lagt där? Gjorde du även en droppkant, för underlaget ser inte ut att synas när det väl var färdigt.
Igen, riktigt snyggt 😀

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.