3 673 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Vilket material till att bygga in en modern inbyggnadskamin?
Har en traditionell murstock 0,85x0,95m med 5 kanaler som jag ska sätta en inbyggnadskamin mot.
Kommer att bli någon av modellerna nedan, samtliga har glas åt tre håll utan spröjs och giljotin/hisslucka. Samlar alla modeller för att underlätta för andra som är på jakt efter just en sådan här insatskamin.
Kratki NBC/NBU
Contura i51
Scanspis 5004
Romotop Heat/Cara
MCZ Forma T95
Spartherm Arte 3RL
Brunner Panorama
RAIS Visio 3
Kalfire Heat Pure 90-3
Caminetti Montegrappa TEC3
Samtliga verkar vara tillverkade av stål istället för gjutjärn. Rätta mig om jag har fel så är väl stål inte lika motståndskraftigt mot värme som gjutjärn. De inbyggnader jag känt på i verkligheten har inte varit ett dugg varma efter eldning. I mitt tidigare hus hade jag en inmurad gjutjärnsinsats, här kunde man känna värme i nästan ett dygn efter eldning. Kan det vara förödande för kaminen och för att inte tala om hissanordningen, att bygga in den i t ex värmelagrande tegel?
Så till huvudfrågan. För att bygga in en sådan här kamin. Vad ska jag använda för material? Tegel, lättbetong, vermikulit? Funkar det även med gips? Vill få en betongfärgad putsad yta som bygger ut minimalt. Och liksom i mitt tidigare hus, kunna elda i timmar utan att det blir för varmt att vara i rummet.
Tack på förhand!
Kommer att bli någon av modellerna nedan, samtliga har glas åt tre håll utan spröjs och giljotin/hisslucka. Samlar alla modeller för att underlätta för andra som är på jakt efter just en sådan här insatskamin.
Kratki NBC/NBU
Contura i51
Scanspis 5004
Romotop Heat/Cara
MCZ Forma T95
Spartherm Arte 3RL
Brunner Panorama
RAIS Visio 3
Kalfire Heat Pure 90-3
Samtliga verkar vara tillverkade av stål istället för gjutjärn. Rätta mig om jag har fel så är väl stål inte lika motståndskraftigt mot värme som gjutjärn. De inbyggnader jag känt på i verkligheten har inte varit ett dugg varma efter eldning. I mitt tidigare hus hade jag en inmurad gjutjärnsinsats, här kunde man känna värme i nästan ett dygn efter eldning. Kan det vara förödande för kaminen och för att inte tala om hissanordningen, att bygga in den i t ex värmelagrande tegel?
Så till huvudfrågan. För att bygga in en sådan här kamin. Vad ska jag använda för material? Tegel, lättbetong, vermikulit? Funkar det även med gips? Vill få en betongfärgad putsad yta som bygger ut minimalt. Och liksom i mitt tidigare hus, kunna elda i timmar utan att det blir för varmt att vara i rummet.
Tack på förhand!
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Skamotec isoleringsskiva på 50 mm är nog det tunnaste man kommer undan med.
Hej!E Evolved skrev:Har en traditionell murstock 0,85x0,95m med 5 kanaler som jag ska sätta en inbyggnadskamin mot.
Kratki NBC/NBU
Contura i51
Scanspis 5004
Romotop Heat/Cara
MCZ Forma T95
Spartherm Arte 3RL
Brunner Panorama
RAIS Visio 3
Kalfire Heat Pure 90-3
Tack på förhand!
Hur löste du det till slut?
Jag är på jakt efter typ minerit men med samma mått som gipsskivor... Men hittar inget...
Klicka här för att svara