11 619 läst ·
29 svar
12k läst
29 svar
Material kring kamin, avstånd?
Hej igen alla.
Skumt, jag har hört från muraren att det finns minerit med samma mått som gipsskiva, t ex 12,5 mm. Och det ska ju vara målningsbart. Men jag hittar inget sånt. Bara fula färdigmönstrade plattor. Nån som vet vad det heter?
Skumt, jag har hört från muraren att det finns minerit med samma mått som gipsskiva, t ex 12,5 mm. Och det ska ju vara målningsbart. Men jag hittar inget sånt. Bara fula färdigmönstrade plattor. Nån som vet vad det heter?
Om man istället för att använda Minerit (varumärke) som sökord använder fibercement (material) så får i alla fall jag träffar på "fibercement 12 mm" från ett antal leverantörer
Låter bra.J jonaserik skrev:
Är det typ en sån här jag ska ha alltså?
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...mbrit-multiforce-12x900x2550-2-29m2-900035932
Tjena!
Jag tänkte bygga in ett vitrinskåp i en död yta i lägenheten. Ena sidan ha jag spiskaminen som går, kan bygga in vitrinskåpet eller måste den väggen isoleras?
tänkte bygga in den som en bild jag hittade
Jag tänkte bygga in ett vitrinskåp i en död yta i lägenheten. Ena sidan ha jag spiskaminen som går, kan bygga in vitrinskåpet eller måste den väggen isoleras?
tänkte bygga in den som en bild jag hittade
Det får inte vara något brännbart direkt emot. Brandskiva emellan. Tänk också på hur fina glas och dito drycker reagerar på värmen (i exempelbilderna ligger det vinflaskor i skåpet).
Med reservation för att jag missuppfattat hur vitrinskåpet ska placeras i förhållande till kaminen.
Med reservation för att jag missuppfattat hur vitrinskåpet ska placeras i förhållande till kaminen.
Tack för svar,
vitrinskåpet kommer inte vara direkt kontakt med kaminens vägg, skåpet kommer stå i centrum i hålet dvs de kommer finnas 12cm luft spalt mellan skåp o vitrinet. Hålet ska täckas med en skiva så man inte ser mellanrummet. Men som jag förstår de så är de bäst att använda brandgips för vara säker. Kan ta en ny bild imorogn
vitrinskåpet kommer inte vara direkt kontakt med kaminens vägg, skåpet kommer stå i centrum i hålet dvs de kommer finnas 12cm luft spalt mellan skåp o vitrinet. Hålet ska täckas med en skiva så man inte ser mellanrummet. Men som jag förstår de så är de bäst att använda brandgips för vara säker. Kan ta en ny bild imorogn
S Sir Duke skrev:
Vet fortfarande inte om jag fattar rätt, men jag uppfattar reglerna som att det ska vara minst 50 cm luft bredvid kaminen, 25 cm om du sätter brandsäker skiva/plåt.Z Zsolt Csomortani skrev:Tack för svar,
Man får inte täcka mellanrummet med passbit utan det måste vara fri luft kring kaminen.
Allt beror på vilken kamin och vilken person som godkänner. Vissa kaminer har 20cm till brännbart, andra har 50cm+, dessutom olika beroende på om det är bak eller sidorna.
Jag skulle rådfråga sotaren eller mästaren som kontrollerar din kamin.
Jag skulle rådfråga sotaren eller mästaren som kontrollerar din kamin.
Klicka här för att svara