Hej alla!

Hittar inget svar på just detta.

Har en murstock med ny kamininsats. Ska ordna någon slät vit yta omkring som flyter ihop med den vitmålade gipsväggen i resten av rummet. Fått tips om minerit. Men fråga 1, det är svårt att söka på, heter det något annat nuförtiden? Och fråga 2, måste hela murstocken kläs med minerit, eller är det bara en viss yta närmast kaminen? Hur långt från kaminen får man ha gips?

Gips bör man få ha i direkt anslutning då det inte brinner.

S
P Prodigys skrev:
Gips bör man få ha i direkt anslutning då det inte brinner.
Tyvärr inte vanligt pappklädd gips.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S
S Sir Duke skrev:
Hej alla!

Hittar inget svar på just detta.

Har en murstock med ny kamininsats. Ska ordna någon slät vit yta omkring som flyter ihop med den vitmålade gipsväggen i resten av rummet. Fått tips om minerit. Men fråga 1, det är svårt att söka på, heter det något annat nuförtiden? Och fråga 2, måste hela murstocken kläs med minerit, eller är det bara en viss yta närmast kaminen? Hur långt från kaminen får man ha gips?
Är den murad murstock? Då kan du putsa den.

I övrigt så får du läsa vad tillverkaren skriver om avstånd till brännbart. Generellt är det 50 cm från oisolerade delar.

50cm låter väldigt mkt?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S
S sinuslinus skrev:
Är den murad murstock? Då kan du putsa den.

I övrigt så får du läsa vad tillverkaren skriver om avstånd till brännbart. Generellt är det 50 cm från oisolerade delar.
Ok. Bara så jag inte missförstår:
Det är alltså en kamin som är helt infälld, alltså livar med, murstocken. Då bör jag ha fibercementskiva omkring som sträcker sig 50 cm åt sidorna? Hur mycket i höjdled, är det 100 cm?

S Sir Duke skrev:
Ok. Bara så jag inte missförstår:
Det är alltså en kamin som är helt infälld, alltså livar med, murstocken. Då bör jag ha fibercementskiva omkring som sträcker sig 50 cm åt sidorna? Hur mycket i höjdled, är det 100 cm?
Är det en spisinsats ? En bild skulle göra det lättare.

.

• En modern hörnkamin installerad i ett hörn med synligt tegel och murverk under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Storthuslitenpump
  • Laddar…
En insats bara mura in och det behövs inga extra anordningar

• Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En insats bara mura in och det behövs inga extra anordningar
Tack, jag vill dock slippa mura utan få en slät vägg ända fram, murstocken livar med en vägg bredvid. Så tänker mig gips. Men det måste väl vara typ minerit nära kaminen. Frågan är hur nära.

Så då tänker att det ska bli en jämn yta på hela skorstenen fram till kamin

J jonaserik skrev:
Så då tänker att det ska bli en jämn yta på hela skorstenen fram till kamin
Exakt!

Minnerit ska klara det, sätts på vägg bakom och på vägg bakom köksspisar, men du måste ändå mura upp kanter och annat för att fästa den, kan gå med stålreglar , skivorna måste sitta fast annars rör sig allt om det hänger i luften syns inte nu men du bör ha en sotlucka ovanför

Skulle nog tänka om.....bättre att ha muren putsad omkring skorstenen och sen lösa övergång från vägg till puts på nåt sätt.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.