1 314 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Smidigt sätt att få ut 10m3 material från krypgrund
Hej
Eftersom det snart är dags att påbörja arbetet med att åtgärda fukt i krypgrunden där det ingår att ta bort upp mot 10 m3 för att få marken jämn nog för att lägga ut byggplast på ett vettigt sätt.
Det är turligt nog redan bortgrävt runt hela grundmuren, så det är en högre del mitt i krypgrunden vars höjd behöver minskas. Men det är ändå flera ton jord, grus och sten som ska ut.
Så nu behöver jag tips på sätt att göra detta arbete så lätt som möjligt.
3 olika alternativ har jag själv kommit på:
- Sugbil.
Kostar cirka 30.000 för en heldag. Nackdelen är att allt material måste lösgöras före och att hela krypgrunden töms samtidigt. Ingen möjlighet att ha kvar de stöd som idag står ovanpå materialet som ska bort.
- Transportband/skruvtransport
Går att ta bort en mindre mängd material i taget och sätta fast nya stöd vartefter marknivån sänks.
Dyrt med nya produkter, svårt att hitta begagnade som får plats genom en öppning i grundmuren.
- Lutande plan
Materialet som tas loss fylls i hinkar som ställs på en vagn som dras upp för ett lutande plan och töms i skottkärra
Lägst kostnad men mest energikrävande av en själv. Går att arbeta i sin egen takt och ork.
Förslag på fler arbetssätt och moment som underlättar arbetet tas gärna emot.
Eftersom det snart är dags att påbörja arbetet med att åtgärda fukt i krypgrunden där det ingår att ta bort upp mot 10 m3 för att få marken jämn nog för att lägga ut byggplast på ett vettigt sätt.
Det är turligt nog redan bortgrävt runt hela grundmuren, så det är en högre del mitt i krypgrunden vars höjd behöver minskas. Men det är ändå flera ton jord, grus och sten som ska ut.
Så nu behöver jag tips på sätt att göra detta arbete så lätt som möjligt.
3 olika alternativ har jag själv kommit på:
- Sugbil.
Kostar cirka 30.000 för en heldag. Nackdelen är att allt material måste lösgöras före och att hela krypgrunden töms samtidigt. Ingen möjlighet att ha kvar de stöd som idag står ovanpå materialet som ska bort.
- Transportband/skruvtransport
Går att ta bort en mindre mängd material i taget och sätta fast nya stöd vartefter marknivån sänks.
Dyrt med nya produkter, svårt att hitta begagnade som får plats genom en öppning i grundmuren.
- Lutande plan
Materialet som tas loss fylls i hinkar som ställs på en vagn som dras upp för ett lutande plan och töms i skottkärra
Lägst kostnad men mest energikrävande av en själv. Går att arbeta i sin egen takt och ork.
Förslag på fler arbetssätt och moment som underlättar arbetet tas gärna emot.
Materialet är det som marken runtomkring består av. Det vill säga jord, grus, stenar och rötter.
Stenarna är från 5 cm och uppåt.
Av någon anledning så har 2 större stenar på runt 1 m3 var lämnats kvar. Får se om det är värt att spräcka dem för att ta ut delarna, eller om plasten läggs runt dem.
Stenarna är från 5 cm och uppåt.
Av någon anledning så har 2 större stenar på runt 1 m3 var lämnats kvar. Får se om det är värt att spräcka dem för att ta ut delarna, eller om plasten läggs runt dem.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 557 inlägg
Varför ska du ta bort det ? Får du bara över plasten och kan få till uppvik mot grundmuren på insidan så är det bara att lämna allt skrot under.
Jag vill jämna ut marken så att det blir samma höjd överallt för att lättare kunna arbeta med allt annat som behöver åtgärdas. Vilket är mycket efter minst 10 år med 99% relativ luftfuktighet i krypgrunden.
Det är just nu som minst cirka 40 cm mellan marken och bottnen på bjälklaget.
De masonitskivor som finns är alla mögliga och delvis murkna och behöver tas bort. Att ligga på rygg och arbeta är inget jag kommer göra så därför behöver kullen som nu finns tas bort.
Sedan behöver nya stödreglar sättas dit under bjälklaget eftersom det enbart fanns en enda balk som höll upp bjälklaget underifrån.
Så att jämna ut marken är första steget i en omfattande renovering.
De masonitskivor som finns är alla mögliga och delvis murkna och behöver tas bort. Att ligga på rygg och arbeta är inget jag kommer göra så därför behöver kullen som nu finns tas bort.
Sedan behöver nya stödreglar sättas dit under bjälklaget eftersom det enbart fanns en enda balk som höll upp bjälklaget underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle riva upp golven inomhus och jobba uppifrån.Pjosk75 skrev:
Jag vill jämna ut marken så att det blir samma höjd överallt för att lättare kunna arbeta med allt annat som behöver åtgärdas. Vilket är mycket efter minst 10 år med 99% relativ luftfuktighet i krypgrunden.
[bild]
Att spräcka stora stenar är inte så svårt och tar inte så fasligt lång tid heller faktiskt. Spräckkilar (åtminstone sju stycken skulle jag skaffa mig), en borrhammare, minst två borrar (man byter mellan varje hål) och en handslägga är allt man behöver.
Det är inget som nuvarande ägare, mina föräldrar, kommer gå med på.Jonatan79 skrev:
Att ta bort golven innebär att hela insidan behöver rivas.
Om det visar sig att bjälklaget är murket längre in än delarna som har kontakt med stödmuren så blir jobbet troligen så omfattande att enbart taket blir kvar.
Jag har gjort liknande med transportband. Hade bara fått låna fyra (1,5-2 m långa kanske?), så längst inifrån blev det både två och tre ösningar av samma material innan det var ute. Men med ett band ut genom öppningen som tömde rätt ner i skopa på hjullastare gick det ändå hyggligt.
Ett transportband skulle gå att ha genom en kommande öppning i muren och då vinklat cirka 45 grader uppåt om det ska gå att ha en skottkärra under som materialet ramlar ned i.
Visst kan det fungera, om det fanns något att hyra i närheten.
På hygglo var närmaste 65 km bort och kostade 500 kr per dygn. Så på Cramo och de andra liknande företagen lär det vara 1000 kr per dygn.
Avstånden i krypgrunden är minst 5 meter till början på kullen som ska bort och som mest 10-12 meter. Så jag behöver också ha en vagn att rulla fram hinkarna med det lösgjorda materialet på.
En massa fysiskt arbete i obekväma ställningar och dålig luft kommer det bli oavsett via vilken metod materialet kommer ut på.
På hygglo var närmaste 65 km bort och kostade 500 kr per dygn. Så på Cramo och de andra liknande företagen lär det vara 1000 kr per dygn.
Avstånden i krypgrunden är minst 5 meter till början på kullen som ska bort och som mest 10-12 meter. Så jag behöver också ha en vagn att rulla fram hinkarna med det lösgjorda materialet på.
En massa fysiskt arbete i obekväma ställningar och dålig luft kommer det bli oavsett via vilken metod materialet kommer ut på.
Det finns en lösning för att slippa dålig luft och obekväma arbetsställningar:Pjosk75 skrev:
Ett transportband skulle gå att ha genom en kommande öppning i muren och då vinklat cirka 45 grader uppåt om det ska gå att ha en skottkärra under som materialet ramlar ned i.
- Hyr in arbetskraft från Baltikum eller Polen. En kompis hyrde in handgrävning vid dränering runt huset, de jobbade extremt hårt och effektivt. Det blev billigare än med grävmaskin och inte alls lika förstörd gräsmatta.