1 576 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Material från Exrpessel/elbutik? Normcentralerna?
Hej. Jag fick offert på min elinstallation och priset var skrämmande!
Tex skulle dom ha 6000kr för en normcentral och då fick jag 25% rabatt.
Jag tillsammans med en arbetskompis som är gammal elektriker satte oss och ritade in el på en av mina ritningar och satte oss sedan på expressel.se och köpte allt material som behövdes. Fast utan att beställa då, la bara till i kundvagnen för att se totalpriset.
Vi kom upp i 10480kr inkl två transformatorer och 17 spotlights eller vad det var.
Det var så vitt vi kunde se allt som krävs för en fullständig installation.
Iallafall, bägge dessa firmor säljer normcentraler för 1090kr. Färdiga med 12 st 10A moduler, 3st 16A samt 24 tomplatser. Pratade med en annan elektriker idag, och han trodde inte att han skulle vilja installera en central för 1090kr utan sa att de han brukar installera kostar 10kakor.
Är det verkligen så dålig kvalitet på grejerna från dessa webutiker eller är det vinsterna på elmaterialet elektrikerna fiskar efter? ingen har riktigt velat åta sej eljobb åt mej om jag köper in materialet.
Gillar inte att bli rippad i onödan...
Tex skulle dom ha 6000kr för en normcentral och då fick jag 25% rabatt.
Jag tillsammans med en arbetskompis som är gammal elektriker satte oss och ritade in el på en av mina ritningar och satte oss sedan på expressel.se och köpte allt material som behövdes. Fast utan att beställa då, la bara till i kundvagnen för att se totalpriset.
Vi kom upp i 10480kr inkl två transformatorer och 17 spotlights eller vad det var.
Det var så vitt vi kunde se allt som krävs för en fullständig installation.
Iallafall, bägge dessa firmor säljer normcentraler för 1090kr. Färdiga med 12 st 10A moduler, 3st 16A samt 24 tomplatser. Pratade med en annan elektriker idag, och han trodde inte att han skulle vilja installera en central för 1090kr utan sa att de han brukar installera kostar 10kakor.
Är det verkligen så dålig kvalitet på grejerna från dessa webutiker eller är det vinsterna på elmaterialet elektrikerna fiskar efter? ingen har riktigt velat åta sej eljobb åt mej om jag köper in materialet.
Gillar inte att bli rippad i onödan...
Personligen är jag ingen märkes b*g utan tar gärna andra märken bara det inte är skitgrejer. Jag ser ingen anledning att betala en djävulsk summa för en viss tillverkare bara för att.
Men som frågan är, dessa webbutikers prylar, är det bara skräp eller?
De ska ju vara godkända enligt konstens alla regler står det, då bör det inte spela så stor roll.
Dosor ser jag inte hur de skulle kunna vara så mkt sämre, inte heller lock, torix, spisdosor, skarvmuffar, vp rör FK kabeln heller.
Strömbrytare och uttag, är det verkligen så stor skillnad mellan dessa lite billigare och tex eljo?
Ps, angående huruvida elektrikern måste få in pengar osv hör ju det eg. inte hit, men men...
Säger han till mej att han vill ha 300kr/timme plus moms och att det tar honom 30h att dra elen så köper jag ju det, och det är ju det han ska överleva på? Andra hantverkare klarar det ju...
Men som frågan är, dessa webbutikers prylar, är det bara skräp eller?
De ska ju vara godkända enligt konstens alla regler står det, då bör det inte spela så stor roll.
Dosor ser jag inte hur de skulle kunna vara så mkt sämre, inte heller lock, torix, spisdosor, skarvmuffar, vp rör FK kabeln heller.
Strömbrytare och uttag, är det verkligen så stor skillnad mellan dessa lite billigare och tex eljo?
Ps, angående huruvida elektrikern måste få in pengar osv hör ju det eg. inte hit, men men...
Säger han till mej att han vill ha 300kr/timme plus moms och att det tar honom 30h att dra elen så köper jag ju det, och det är ju det han ska överleva på? Andra hantverkare klarar det ju...
Det är ju också taget om man vet att man bara betalar för deras timmar.Erik_D skrev:
Snackade med han som gett så dyr kostnad, han sa att materialkostnaden var 38000kr, då var det med 25% på allt...
Jag undrar fortfarande hur skillnaden kan vara så stor på deras pris och det jag klickade mej till på web butikerna nämt ovan.
Han förklarade för mej när vi diskuterade att "man vill ju inte jobba gratis, utan man vill ju få betalt för sitt arbete" och då kontrade jag med att "ja men om jag köper in materialet så får du ju fortfarande betalt för ditt arbete" och då lät han lite ställd och stammande
Det var fortfarande inte intressant att göra arbetet dock för dom med material inköpt av mej ???
Till förrådsbygget ville jag prova nått annat än hägers kapslingar så det blev en dubbelradig ABB skåp som för mina semiamtörhänder känns helt ok att jobba med. Jord och noll skenorna sitter i varsin ände av skåpet vilket gör att man slipper kabelpackningen i åtminstånne lite äldre häger.
ABB skåpet var något dyrare än hägers variant men då dörr ingår på abb och tillkommer på häger så blev det totalt sett billigare med ABB. Huvudbrytaren blev också en ABB. Säkringar och JFB blev häger då de befintliga häger prylarna har funkat som de ska.
ABB skåpet var något dyrare än hägers variant men då dörr ingår på abb och tillkommer på häger så blev det totalt sett billigare med ABB. Huvudbrytaren blev också en ABB. Säkringar och JFB blev häger då de befintliga häger prylarna har funkat som de ska.
Du får gärna utveckla dej när du säger att hälften är skitprodukter så inlägget blir konstruktivt.El_-micke skrev:
Vilka produkter är skit, och på vilket sätt?
om vi ska ta malmbergs..............kapslat tex hårdplast med kort livslängd o dålig kvalitet på brytar insatser o uttag........ekrk tjock å svårskalad ............ekk lika så listan kan göras lång......................ringer man en "riktig" grossist fixar dom fram det
mesta.........malmbergs mm finns det inte i katalogen så finns de inte.
mesta.........malmbergs mm finns det inte i katalogen så finns de inte.
Provat Malmbergs en gång!
En vanlig Kron IP21 var restad, skulle komma efter tre veckor, dröjde 5 veckor innan den kom med alla dom bekymmer det skapade!
Förståelsen från dom var = 0
Sedan var uttag och brytare bökigare att installera + att plasten var mycket sprödare, så den sprack när man klippte med urspårningstången!
En vanlig Kron IP21 var restad, skulle komma efter tre veckor, dröjde 5 veckor innan den kom med alla dom bekymmer det skapade!
Förståelsen från dom var = 0
Sedan var uttag och brytare bökigare att installera + att plasten var mycket sprödare, så den sprack när man klippte med urspårningstången!
Klicka här för att svara