55 263 läst ·
61 svar
55k läst
61 svar
material för luftspalt?
Ett goddag yxskaft svar. Ja, det kan vara fuktig luft i luftspalten. Därför vill man ha bort den. Har man utfälld kondens har man problem. Har man rinnande kondens har man allvarliga problem, t ex att det saknas isolering eller att den glidit mm.useless skrev:
Allt bygger på att få skorstenseffekt i luftspalten just för att motverka ev kondens.
Läser du Bösahus inlägg en gång till så ser du att luftspalten inte är ovanför den masoniten - Masoniten är underlagstaket. Att det skulle rinna vatten ovanpå den är varken ovanligt eller ett allvarligt problem.
Den yttersta masoniten är ju oljehärdad och tåler ju regn. Den innersta som gränsar mellan isoleringen och luftspalten är ju något diffusionsöppen.
Om jag har fattat rätt.
Om jag har fattat rätt.
Måste man ens ha ett material mellan isoleringen och luftspalten? Räcker inte med att dra ner isoleringen för att skapa luftspalt?
Om man ska ha material mellan för att ev. kondens inte ska droppa på isoleringen, så bör man ju få samma problem på insidan av materialet man sätter mellan isolering och luftspalt 😅
Om man ska ha material mellan för att ev. kondens inte ska droppa på isoleringen, så bör man ju få samma problem på insidan av materialet man sätter mellan isolering och luftspalt 😅
Du måste ha någon form av material emellan som gör att du inte får luftrörelser i isoleringen.M Måke skrev:Måste man ens ha ett material mellan isoleringen och luftspalten? Räcker inte med att dra ner isoleringen för att skapa luftspalt?
Om man ska ha material mellan för att ev. kondens inte ska droppa på isoleringen, så bör man ju få samma problem på insidan av materialet man sätter mellan isolering och luftspalt 😅
Matti_75 skrev:
Jo men innan luftspalten ska man ha något material dikt mot isoleringen (utan luftspallt) , t.ex masonit. Fuktig luft som tränger genom isoleringen och möter masoniten borde kondenseras i isoleringen då.Matti_75 skrev:
Logiskt sätt så borde det vara bättre utan något material mellan luftspalt och isoleringen. Ev. Luftrörelser i isoleringen borde inte heller vara något problem, då luften tar den enkla vägen alltså genom luftspalten, varför skulle den ta en omväg ner i isoleringen?
Matti har rätt..M Måke skrev:
Lösull lägger man mycket tjockare på en vind än vad man gör om man isolerar med vanlig isolering, isolerar man med vanlig isolering på en vind så brukar man avsluta med en så kallad byggmatta som har ett vindtätt papper ytterst så att inte luftrörelserna tar sig ned i isoleringen.
Ok ok 👍 håller på och ska isolera förråd till bastu och har isolerat med 145 mm i taket, utan något material mellan isolering och luftspallt. Är väl ändå ingen katastofförlust, med tanke på att det är ganska tjock isolering för ändamålet?Rejäl skrev:
Jo men innan luftspalten ska man ha något material dikt mot isoleringen (utan luftspallt) , t.ex masonit. Fuktig luft som tränger genom isoleringen och möter masoniten borde kondenseras i isoleringen då.
Logiskt sätt så borde det vara bättre utan något material mellan luftspalt och isoleringen. Ev. Luftrörelser i isoleringen borde inte heller vara något problem, då luften tar den enkla vägen alltså genom luftspalten, varför skulle den ta en omväg ner i isoleringen?
Logiskt sätt så borde det vara bättre utan något material mellan luftspalt och isoleringen. Ev. Luftrörelser i isoleringen borde inte heller vara något problem, då luften tar den enkla vägen alltså genom luftspalten, varför skulle den ta en omväg ner i isoleringen?
Med tanke på vad det är för hus så kanske det inte är katastrof men stor chans till påväxt på råsponten men är det gjort så hade jag inte rivit upp det..M Måke skrev:
Jo luften kommer att minska isolereffekten av din 145mm isolering..M Måke skrev:Jo men innan luftspalten ska man ha något material dikt mot isoleringen (utan luftspallt) , t.ex masonit. Fuktig luft som tränger genom isoleringen och möter masoniten borde kondenseras i isoleringen då.
Logiskt sätt så borde det vara bättre utan något material mellan luftspalt och isoleringen. Ev. Luftrörelser i isoleringen borde inte heller vara något problem, då luften tar den enkla vägen alltså genom luftspalten, varför skulle den ta en omväg ner i isoleringen?
