M -Martin- skrev:
Har man vatten som rinner här har man allvarliga problem! :D
Nej, det är inget ovanligt med kondens under ytskiktet. Det är därför man alltid har ett tätt skikt under pannor/plåt och i många hus från 70-talet är det sån där oljehärdad board som är det skiktet.
 
useless useless skrev:
Nej, det är inget ovanligt med kondens under ytskiktet. Det är därför man alltid har ett tätt skikt under pannor/plåt och i många hus från 70-talet är det sån där oljehärdad board som är det skiktet.
Ett goddag yxskaft svar. Ja, det kan vara fuktig luft i luftspalten. Därför vill man ha bort den. Har man utfälld kondens har man problem. Har man rinnande kondens har man allvarliga problem, t ex att det saknas isolering eller att den glidit mm.
Allt bygger på att få skorstenseffekt i luftspalten just för att motverka ev kondens.
 
Läser du Bösahus inlägg en gång till så ser du att luftspalten inte är ovanför den masoniten - Masoniten är underlagstaket. Att det skulle rinna vatten ovanpå den är varken ovanligt eller ett allvarligt problem.
 
  • Gilla
peppepeppe
  • Laddar…
Den yttersta masoniten är ju oljehärdad och tåler ju regn. Den innersta som gränsar mellan isoleringen och luftspalten är ju något diffusionsöppen.

Om jag har fattat rätt.
 
Måste man ens ha ett material mellan isoleringen och luftspalten? Räcker inte med att dra ner isoleringen för att skapa luftspalt?

Om man ska ha material mellan för att ev. kondens inte ska droppa på isoleringen, så bör man ju få samma problem på insidan av materialet man sätter mellan isolering och luftspalt 😅
 
M Måke skrev:
Måste man ens ha ett material mellan isoleringen och luftspalten? Räcker inte med att dra ner isoleringen för att skapa luftspalt?

Om man ska ha material mellan för att ev. kondens inte ska droppa på isoleringen, så bör man ju få samma problem på insidan av materialet man sätter mellan isolering och luftspalt 😅
Du måste ha någon form av material emellan som gör att du inte får luftrörelser i isoleringen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du måste ha någon form av material emellan som gör att du inte får luftrörelser i isoleringen.
Fattar, men logiskt sätt så borde det bli samma problem då, som att montera isolering dikt mot yttertak, alltså kondens på undersidan av t.ex. masoniten?
 
Nej det är det som luftspalten ska förhindra.
Om du har kondens på undersidan av taket så har du andra problem
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nej det är det som luftspalten ska förhindra.
Om du har kondens på undersidan av taket så har du andra problem
Jo men innan luftspalten ska man ha något material dikt mot isoleringen (utan luftspallt) , t.ex masonit. Fuktig luft som tränger genom isoleringen och möter masoniten borde kondenseras i isoleringen då.
Logiskt sätt så borde det vara bättre utan något material mellan luftspalt och isoleringen. Ev. Luftrörelser i isoleringen borde inte heller vara något problem, då luften tar den enkla vägen alltså genom luftspalten, varför skulle den ta en omväg ner i isoleringen?
 
Man isolerar ju trossbotten på vindar med lösull med mera, utan någon täckning över, och där får man ju inga problem med luftrörelser.
 
P
M Måke skrev:
Man isolerar ju trossbotten på vindar med lösull med mera, utan någon täckning över, och där får man ju inga problem med luftrörelser.
Matti har rätt..
Lösull lägger man mycket tjockare på en vind än vad man gör om man isolerar med vanlig isolering, isolerar man med vanlig isolering på en vind så brukar man avsluta med en så kallad byggmatta som har ett vindtätt papper ytterst så att inte luftrörelserna tar sig ned i isoleringen.
 
  • Isoleringsrulle ISOver P36 för byggnadsmatta med vindtätt papper, lämplig för vindsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Måke
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Matti har rätt..
Lösull lägger man mycket tjockare på en vind än vad man gör om man isolerar med vanlig isolering, isolerar man med vanlig isolering på en vind så brukar man avsluta med en så kallad byggmatta som har ett vindtätt papper ytterst så att inte luftrörelserna tar sig ned i isoleringen.
Ok ok 👍 håller på och ska isolera förråd till bastu och har isolerat med 145 mm i taket, utan något material mellan isolering och luftspallt. Är väl ändå ingen katastofförlust, med tanke på att det är ganska tjock isolering för ändamålet?
 
Jo men innan luftspalten ska man ha något material dikt mot isoleringen (utan luftspallt) , t.ex masonit. Fuktig luft som tränger genom isoleringen och möter masoniten borde kondenseras i isoleringen då.
Logiskt sätt så borde det vara bättre utan något material mellan luftspalt och isoleringen. Ev. Luftrörelser i isoleringen borde inte heller vara något problem, då luften tar den enkla vägen alltså genom luftspalten, varför skulle den ta en omväg ner i isoleringen?
 
P
M Måke skrev:
Ok ok 👍 håller på och ska isolera förråd till bastu och har isolerat med 145 mm i taket, utan något material mellan isolering och luftspallt. Är väl ändå ingen katastofförlust, med tanke på att det är ganska tjock isolering för ändamålet?
Med tanke på vad det är för hus så kanske det inte är katastrof men stor chans till påväxt på råsponten men är det gjort så hade jag inte rivit upp det..
 
P
M Måke skrev:
Jo men innan luftspalten ska man ha något material dikt mot isoleringen (utan luftspallt) , t.ex masonit. Fuktig luft som tränger genom isoleringen och möter masoniten borde kondenseras i isoleringen då.
Logiskt sätt så borde det vara bättre utan något material mellan luftspalt och isoleringen. Ev. Luftrörelser i isoleringen borde inte heller vara något problem, då luften tar den enkla vägen alltså genom luftspalten, varför skulle den ta en omväg ner i isoleringen?
Jo luften kommer att minska isolereffekten av din 145mm isolering..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.