55 263 läst ·
61 svar
55k läst
61 svar
material för luftspalt?
Nu blir jag förvirrad. :-? Här diskuteras två alternativ masonit eller cellplast. Dels säger MathiasS att vissa säger att masoniten inte skall vara behandlad för att den lättare skall släppa igenom fukt samtidigt som det med glada tillrop diskuteras hur man skall använda cellplasten.
I andra trådar har jag för mig att man brukar säga att man skall sätta fuktspärren på insidan. Mot det varma. Celplasten håller väl inne fukten?
Det här måste innebära att använda cellplast isf masonit är en dålig idé ur fukt och mögelsynpunkt. Rätta mig gärna, för annars om man ser på pris och prestanda så är cellplast ett mycket bra alternativ.
I andra trådar har jag för mig att man brukar säga att man skall sätta fuktspärren på insidan. Mot det varma. Celplasten håller väl inne fukten?
Det här måste innebära att använda cellplast isf masonit är en dålig idé ur fukt och mögelsynpunkt. Rätta mig gärna, för annars om man ser på pris och prestanda så är cellplast ett mycket bra alternativ.
Jag har också board under takpannorna och jag tryckte bara dit en 12 x 22 mm regel i mitten av facken och monterade sedan dit de hemmagjorda luftspalterna, det fungerade perfekt. ( hoppas jag ).hugoo skrev:
Det är bra ifall man gör det så enkelt som möjligt eftersom det inte är den trevligaste miljön att krypa omkring i uppe på vinden. Jag gjorde som jag skrivit ovan samt att jag anväde vanlig board som inköptes på byggmax. Jag gjorde vindskivor mha dessa boardskivor och 12x22 mm regel. Sedan så använde jag en skruvdragare uppe på vinden för att fästa skivorna i facken.
Jag var och tittade på lite cellplast idag, och jag måste säga att 20 mm cellplasten är tilltalande. Visst, den bygger lite mer, men å andra sidan är den ju isolernade i sig själv, så man behöver ju inte se det som "förlorat" utrymme. Däremot är ju priset oerhört tilltalande, ca 20 kr/kvm, att jämföra med masoniten som ju är rejält mycket dyrare. Skulle tippa på att den går fint att limma upp på 20-25 mm trä för att skapa spalten och sedan sätta lägga isoleringen mot. Vad tror ni om det?
yens skrev:
På Byggmax kostar masoniten ca: 12 kr/kvm:
http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=323
DET var extremt bra input
tillbaka till ritbordet igen...
Då blir det en fråga om prestanda alltså, och där är ju alla överens om att båda metoderna verkar fungera tillfredsställande.
Eller är det någon som sitter och tjuvhåller på facit?
Då blir det en fråga om prestanda alltså, och där är ju alla överens om att båda metoderna verkar fungera tillfredsställande.
Eller är det någon som sitter och tjuvhåller på facit?
Själv använde jag de Vindavledarskivor som MathiasS nämnde
(http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/3015.pdf)
När jag tänker på det så här i efterhand så var dessa väldigt praktiska och lätta att sätta upp. Jag hade knappast velat byta dem mot en "tung" masonitskiva när man skulle stå på en "vinglig" stege och sätta upp dem.
Funderade på att klippa till egna av wellpapp eftersom jag tyckte priset var lite högt (runt 50:- st har jag för mig) men iddes inte till slut och tyckte det var rätt bra med de färdiga måtten etc.
/Gojan
(http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/3015.pdf)
När jag tänker på det så här i efterhand så var dessa väldigt praktiska och lätta att sätta upp. Jag hade knappast velat byta dem mot en "tung" masonitskiva när man skulle stå på en "vinglig" stege och sätta upp dem.
Funderade på att klippa till egna av wellpapp eftersom jag tyckte priset var lite högt (runt 50:- st har jag för mig) men iddes inte till slut och tyckte det var rätt bra med de färdiga måtten etc.
/Gojan
Jag såg dem i ett reklamblad från Hornbach, och det ser smart ut, men som du säger så är ju priset rätt högt, men väldigt hanterbara är de ju, men cellplasten kan vara ett alternativ om man tittar på hanterbarhet, för de väger ju ingenting och min idé är att i så fall börja med att montera läkt, därefter drar man på en sträng lim på läkten och så trycker man bara dit cellplasten, som ju väger 15 kg - per kubikmeter... 