Ska bygga en garderobsvägg i sovrummet som är 3.8 m bred och har tänkt ha 4 dörrar. Har köpt Habo K-50 beslags, men funderar nu på vilket material jag ska göra dörrarna med.

Antingen har jag tänkt använda MDF (med tunna lister på vardera sida som handtag) eller också bygga ramar och fylla med tunnare skiva, t.ex. masonit/plywood.

Om man bygger med MDF, vilken tjocklek blir bäst, man vill ju varken att det ska bli för tungt eller svajigt. Räcker 12mm? De blir ju så rusktigt dyra annars...

Dörrarna ska målas vita.

Vad tror ni blir bäst?
 
Kanske inte aktuellt men jag såg en som gjorde skjutdörrar av gamla dörrar som de målat. Snyggt å coolt tyckte jag å överväger detsamma.
 
12 mm tror jag blir för klent om du ska ha normal höjd på över 1,80 m... Spånskiva med renoveringsväv på kan vara ett alternativ som inte blir så tungt. Färdiga melamin skivor kan vara ett alternativ också...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.