Har fått startbesked för ett enkelt garage till husvagnen och funderar över valet av material i stommen.

Konstruktionen är tänkt ungefär så här och kommer byggas på plintar:

Bild av ett garagebygge på plintar med trästomme, visande detaljer i stolpkonstruktionen och väggbeklädnad, frågeställning om materialval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är nu vad jag ska välja för material i stommen (stolparna) för att inte få problem med röta i botten av stolparna?

Ska jag köra med tryckimpregnerat virke eller ska jag välja vanliga reglar och behandla dem med olja eller liknande?

Om man ska välja tryckimpregnerat behöver både inne och yttre regeln vara tryckt?

Om man väljer vanligt obehandlat virke vad är bäst att behandla dem med?
(Har inte tänkt måla garaget invändigt och det ska inte vara några innerväggar)

Kommer det att vara öppet och luftigt, som bilden ger, så att virket har god möjlighet att torka upp?

Jag hade använt tryckt virke till hela lösningen, för långsiktig hållbarhet. Men visst skulle den invändiga delen kunna vara i vanligt torrt virke

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
P
Du kan köra tryckt på stolparna och vanligt virke på resten och måla dessa..

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Jag hade valt vanligt sågat vitt virke, lagt syllpapp mellan plint och stolpe, lämnat obehandlat eller målat med slamfärg.

Att istället välja hyvlat tryckt virke och måla med tät plastfärg kommer skämma utseendet och skapa onödiga problem och kostnader i framtiden.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Vanligt regelvirke ska fungera.
Jag hade valt mellan att ställa stolparna i rå + senare i kokt linolja, eller roslagsmahogny eller ren trätjära innan montering som fuktskydd.
Om bara marken inte är sank och det är 1-3 dm mellan stolpe och mark samt att panelen går strax nedanför stolparna så ska det inte vara några problem.
Jag hade också lämnat minst 1 cm luftspalt mellan stolpen och plinten, samt raka plintjärn (plattstål) så inget vatten kan bli stående någonstans.
Jag förutsätter att panelen går utanför stolparna och hindrar regnvatten från att nå stolparna.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Låter som jag är inne på rätt spår om jag väljer tryckt material till stolparna men vanligt obehandlat till reglarna mellan dem.
Panelen kommer sedan målas med akrylatfärg för att matcha hus, garage och friggebod.
Tack för alla åsikter och tips, det är värdefullt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.