Jag ska göra en mätning mot jorddelen på ett annat befintligt uttag ikväll. Intressant som jag upptäckte nu på morgonen är att det inte går att stänga av utebelysningen med strömbrytaren? Vad kan detta tyda på?

Felkopplat, bryt säkringen till den gruppen omgående.

Antar att jag har kopplat tändtråden från brytaren till obruten fas. Ska öppna brytaren och kolla. När tändtråden är identifierad, ska den då kopplas till nollan istället?

Nej sluta nu. Innan du eldar upp huset.

Just det du föreslog får "bara" resultatet att säkringen löser ut, men du skapar en så "utmärkt" kortslutning att du har skaplig chans att lösa ut både huvudsäkring och servissäkring också (alltså säkringen hos elleverantören).

Du måste ta reda på vad som är vad, och VETA hur trådarna skall kopplas och du måste FÖRSTÅ varför. Håller man på med ett slumpartat kopplande så bränner man i bästa fall upp saker, i sämsta fall dör någon.

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Klassiskt fall av troll?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag ska kontakta en elektriker att hjälpa mig så det blir rätt.

• Gilla
SueCia och 4 till
  • Laddar…
Danii KD skrev:
Jag ska kontakta en elektriker att hjälpa mig så det blir rätt.
Jättebra !

Hoppas du har överseende med att jag försökt lyfta fram risker för misstag utifrån mitt synsätt. Jag har upplevt vad som kan ske om det blir fel. Sen är det svårt att ifrågasätta andra då jag inte känner till dig eller vilken kunskap du har på området.

Att bli förvirrad över alla färger i en gammal installation ser jag som normalt då jag inte är elektriker.

Däremot kan jag desto mer om mätning i felsökningssyfte även om jag lärt mig överlåta installations-elen på min elektriker. Däremot uppskattar min elektriker min insatser vid felsökning. Senast blev han närmast lyrisk när jag plockade fram lite utrustning han inte kände till existerade och tillsammans knäckte vi ett fel som antagligen ingen av oss klarat på egen hand.:cool:

Hoppas att det löser sig snabbt och effektivt

Redigerat:
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Nu har elektrikern varit här och fixat! Det tråkiga är bara att homepluggen inte funkar bra på det uttaget och bilden på TVn hackar. Finns det något sätt att lösa det?

Att få en homeplug att fungera är lite som ett lotteri. Det bästa är att dra datakabel till digitalboxen, vilket kanske inte alltid är enkelt i praktiken.
Homepluggen ska helst sitta på samma fas i båda ändar och då menar jag inte samma säkring. Svårt att förklara för en icke-elektriker men säkringarna är antingen kopplade till L1, L2 eller L3.

Själv har jag slutat sälja homeplugs pga för många missnöjda kunder.

/Edit
Såg att du redan fått bra svar i din andra tråd med samma fråga. :cool:

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Kalle_A skrev:
Det som skvalpade som vagt minne var; Jag vid något tillfälle fått förklarat att en kontinuitetsmätning sker enligt en standard med 200mA. Detta har tydligen ändrats.
Du för en försiktig och lågmäld dialog om olika mättekniska saker. Det förtjänas att fortsätta på lite mer, tycker jag.
Just ordet "kontinuitet" betyder ju i dessa sammanhang bara att det har elektrisk kontakt, i ordets allmänna betydelse.
Så att "mäta kontinuitet" betyder rent allmänt bara att man på något mätmässigt vis kontrollerar kontakt, vilket kan ske med en summer, en multimeter, en lampa + batteri, en installationstestare osv.

Om vi tar bort ordet "mäta" ur "mäta kontinuitet" så blir ju alla möjliga sätt att kontrollera möjliga, man kan optiskt kontrollera ledningen och kopplingar i dess hela längd, man kan dra i ledningen så pass hårt att bara isolering inte hade hållit, utan det måste även vara koppar med.

Sen kan ju sätten att mäta formaliseras på ett eller annat sätt.
I standarden SS-EN 61557-4, utg 2:2007 så hittar du ditt "krav" på att mäta med 200mA mätström.
Jag har inte själv tillgång till den standarden, men om jag inte är felinformerad så stipuleras det att mätströmmen ska vara 200mA och tillgänglig mätspänning 5 volt (eller var det 4 volt?)
Vilket innebär att man kan mäta resistans med 200mA upp till 5/0,2 = 25 ohm med bibehållen mätström.

Men sen finns det ju säkert andra standarder, för att inte tala om alla defacto-procedurer som uppfunnits/införts på olika ställen. Vissa kontinuitetsmätningar säger säkert inte tillräckligt mycket innan man har testströmmar på flera A.

Det som nu återstår att fundera på är:
Vad vinner man på att pressa fram en viss min-ström genom kretsen vid kontinuitetsmätning?

och så hela originalinlägget ...
Kalle_A skrev:
Lovade återkomma om kontinuitetsmätning.

Det finns ganska väl beskrivet på forumet. Mitt besked här är inte vetenskapligt utrett. Det finns flera här som kan hänvisa till rätt standarder.

Det som skvalpade som vagt minne var; Jag vid något tillfälle fått förklarat att en kontinuitetsmätning sker enligt en standard med 200mA. Detta har tydligen ändrats. Däremot kvarstår dilemmat. Jag har en Hioki isolationstestare med funktionen kontinuitetsmätning med 200mA. Samtidigt ska man nollställa mätaren genom att hålla ihop mätproberna och "zero out" dvs ta bort probernas resistans. Instrumentet har vid mätningar under 3 en fetolerans på ca 0,19ohm.

Jag har dessvärre inget riktigt dålig multimeter men tittade i specen på en som betraktas som bra. På lägsta mätområde för resistans är feltolerans ca 0,35ohm.

Poängen kommer när jag på nätet tittar på en multimeter som säljs hos en välkänd kedja som finns över Sverige. Den har en fel-tolerans enlig manualer på 0,8% av lägsta mätområde som är 200ohm vilket om jag räknar rätt blir en feltolerans på 1.6ohm.

Nu var inte avsikten att utvärdera mätinstrument men jag visste att det finns multimetrar som är "grovkorniga" vid resistansmätning vilket gjorde mig nyfiken på stora variationer det är.

Siltberg kan om det är nödvändigt säkert ange vad som gäller som krav. Bo jag såg dina inlägg i andra trådar och på andra forum.

Jag såg att Mikael_L kommenterat laster och mängden last. Jag la till en del andra i mitt förra inlägg. Alla uppräknade produkter orsakar nog inte risk för mätfel av en erfaren elektriker men med okända parametrar och delade ledare i en dosa kan mätningar ge olika resultat och ta oanade vägar. Be mig inte beskriva men jag har har försökt sluta att bli förvånad när jag gör mätningar där jag först tror mig veta hur det fungerar för att sedan få slita mitt hår tills jag letat mig till ett läge anständig koll på vad min mätning visar. Nu är detta inte i elinstallationer utan utrustning som ansluts till elinstallationer.

Det är nog rätt många som har en multimeter hemma som inte klarar av att hålla isär de här begreppen.

Däremot håller jag med om att det går att komma långt med en multimeter och ohm-mätning om den som använder den har kunskap och vet ungefär hur långt kunskapen räcker.

Jag får cykla vidare och lära mig nya saker.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jo jag kommer ihåg detta inlägg, men slutsatsen var ju bra, att det krävs kunskap för att göra en mätning. I trådens fall att resistansmäta om en ledare är skyddsjord eller något annat. Jag brukar därför vara avig mot alla råd på forumet om att blint mäta för det kan finnas så många felfaktorer.

Nu verkar vi även glida in på den kontroll som alltid ska göras av ett installationsjobb.

Om man enbart ser till kraven på mätinstrumentet så bör man vara medveten om att nämnda standard handlar om measuring the resistance of earth conductors, protective earth conductors and conductors for equipotential bonding, including their connections and terminals, with an indication of the measured value or indication of limits. Samtidigt ska man veta att kontrollen i svensk standard inte kräver någon mätning utan endast indikering. Man kan t.o.m ifrågasätta om den ens kräver en indikering då det inte handlar om indikering av någon godkänd nivå utan endast om det över huvudtaget finns en kontakt. Så några 200 mA finns det inga behov av i Sverige.

Varför Sverige inte ställer några krav på mätning är dock oklart. Frågan har diskuterats livligt, och inte ens när de riktigt gamla lärde varit med så har något konkret kommit upp på bordet annat än att svenska regler inte kräver någon mätning...si. Det kan finnas flera skäl till detta.

Det huvudsakliga syftet med kontinuitetsmätningen är att kontrollera att skyddsledaren är suverän, att den och endast den och ingenting annat har direkt kontakt med PE-plinten i elcentralen. Där krävs ingen mätning av resistansen utan endast en kontroll på att skyddsledaren är obruten och inte tar några konstiga vägar. Att springa runt och göra denna kontroll kan vem som helst göra i sömnen, det är lätt och det finns ingen anledning till att hoppa över den.

Dock är denna kontroll ensam inte mycket värd om den inte sätts in i ett större sammanhang. Det går inte att mäta ifall skyddsledaren är suverän, man måste inspektera också att skyddsledaren inte är kopplad på ett felaktigt sätt och att inga andra ledande delar av misstag används som skuddsledare etc. Så inspektion ska föregå kontinuitetsmätning. Det är också ganska lätt att utföra, så summan av dessa två kontroller har ett värde.

Vidare i det större sammanhanget så är målet att verifiera villkoren för automatisk frånkoppling. Här kommer skyddsledarens resistans in i bilden. Att mäta denna resistans är enkelt, men att tolka den är svårare. Om man skulle ställa krav på alla elektriker att mäta, tolka och verifiera skyddsledarens resistans så blir det nog problem. Grunden för detta måste redan finnas på plats, dvs dimensioneringen på projektstadiet. Det vore ju väldigt tråkigt att först nu få klart för sig att den där kabeln borde ha haft en större area. Så en mätning av resistansen skulle i så fall syfta till att hitta dåliga förbindningar, men det lär vara svårt att se sådana även med 200 mA provström.

Dessutom finns en senare kontroll (vanligen efter idriftagning) av just villkoren för automatisk frånkoppling, som kan göra på lite olika sätt. Reglerna säger t.ex att med en JFB som skydd krävs ingen mätning av felkretsimpedansen. Och skulle det krävas en mätning så är ju den enklare att göra i detta skede än att mäta resistansen hos skyddsledaren och beräkna.

Så en möjlig slutsats av detta är att man ska nog inte förutsätta att en innehavare kan mäta fram en skyddsledare i sin anläggning.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.