Ska göra en resistansmätning snart för säkerhets skull. Men med elen av ska alltså mätningen mellan jordkabeln och nollan vara noll? Då tolkas detta som att den röda faktiskt är jord?

Mikael_L
Danii KD skrev:
Ska göra en resistansmätning snart för säkerhets skull. Men med elen av ska alltså mätningen mellan jordkabeln och nollan vara noll? Då tolkas detta som att den röda faktiskt är jord?
Ja det ökar åtminstone sannolikheten ordentligt.

Det är faktiskt så att det i princip inte går att bara mäta på en anläggning för att blir 100% säker på att den är helt OK kopplad, (eller del av anläggning).
Men med ganska rigorösa mätningar kan man åtminstone komma fram till att det är sannolikt korrekt överallt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S
Danii KD skrev:
Att resistansmäta mot antagen nolla är lika dumt som att spänningsprova för att få fram jord. Den säkraste mätningen du kan göra är att resistansmäta mot plåten på elcentralen och där ska du ha mindre än 1 ohm i en normalstor anläggning. Ibland är inte elcentralen heller jordad, då måste man mäta inne på jordplint men inne i elcentralen har du inte att göra med din kunskap.

Denna mätning garanterar inte att röd är kopplad som jord, den kan lika gärna vara nolla om du inte har jordfelsbrytare som separerar jord o nollplint och har den avslagen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Med risk för att hakan stoppas ut för långt men har denna anläggning JFB?

Jag ser vilka som skrivit inlägg och tips och flertalet kan installationsel bättre än mig.

Resistansmätning har ju som vissa inlägg påtalat sina begränsningar. En förutsättning borde vara att man är 100% vilka laster/brytare som hänger på gruppen. Ett mindre bra mätinsrument kan vara rätt fladdrigt vid låga ohmtal.
Finns det blandade typer av laster på gruppen är det svårt att tolka en resistansmätning.

Med risk att bli kallad fegis så skulle jag ringt min favorit elektriker.

S
Kalle_A skrev:
Ett mindre bra mätinsrument kan vara rätt fladdrigt vid låga ohmtal.
Finns det blandade typer av laster på gruppen är det svårt att tolka en resistansmätning.
Nu är du nog ute o cyklar ändå :) Lasterna har ingen betydelse för resistansmätningen (kontinuitetsmätningen) annat än att ju längre kabel man har desto mer resistans har man. Men en tumregel är att det ska landa under 1 Ohm.

Och se till att ha ett fräscht batteri i ohm-metern, och gnugga lite med spetsarna för att få kontakt med plåt eller skruv. :)

Mikael_L
SueCia skrev:
Nu är du nog ute o cyklar ändå :) Lasterna har ingen betydelse för resistansmätningen (kontinuitetsmätningen) annat än att ju längre kabel man har desto mer resistans har man. Men en tumregel är att det ska landa under 1 Ohm.
Nejdå, typ av last och antalet anslutna laster kan visst ha betydelse om man genom mätning försöker ta reda på vad för ledning det är.
Tänk om du hittat en röd ledare som du misstänker är jord, men vill bli säker på detta.
Också ohm-mäter du denna mot nolla eller jord någonstans i anläggningen och får mätvärdet 2,5 ohm.
Japp, då måste det väl vara jord.

Eller ...
Tänk om det är en tändtråd då, som går till 30 st 42W halogenlampor. Jag mätte på en kall sådan här nu, 65ohm. Det blir alltså 2,2 ohm resistans i dessa lampor.

Så jag vill hävda att det visst spelar roll vilka laster som är anslutna i anläggningen medan man mäter.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Det händer att jag är ute och cyklar:) Det kan vara så i detta fallet också men för mig är inte resistansmätning kontinuitetsmätning utan ohm-mätning. I detta fall ohm-mätning på för mig okända typer av last och omfattning. Vi kanske menar olika saker. När man mäter okända laster så kan det finnas resistiva,induktiva, kapacitiva effekter och hualigen om det finns halvledare i närheten:)

Med okända laster utan att tänka på realismen i denna tråd så kan last, vara lampor av olika sorter, motorer, dimrar, lysrör, kompressor, hemelektronik, svets, borrmaskin........ Dvs för mig helt okända laster.

Sen har jag något vagt minne, måste varit från skolbänken:) att kontuitetsmätning eventuellt har en annan definition än traditionell ohm-mätning med multimeter. Det vaga minnet säger något om en specificerad mätspänning där resistansen mäts men jag får nog sova på detta. Fråga om jag glömmer att återkoppla.

Jag är ung på forumet och lär mig nya saker hela tiden. Bland annat att det är helt ok att ha olika syn, bakgrund och kompetens. Sen är det så, att om ni lovar att inte skvallra så tillhör jag dem som gör fel dagligen och det händer att jag har fel också:o

En del har sett mig skriva det förut. Jag är inte installatör/elektriker men kan lite om el mer utifrån elektromekanik, maskiner, styr och regler och elektronik. Mer sånt som installeras och används i elnät på det området är jag inte heller expert:o

Redigerat:
Lovade återkomma om kontinuitetsmätning.

Det finns ganska väl beskrivet på forumet. Mitt besked här är inte vetenskapligt utrett. Det finns flera här som kan hänvisa till rätt standarder.

Det som skvalpade som vagt minne var; Jag vid något tillfälle fått förklarat att en kontinuitetsmätning sker enligt en standard med 200mA. Detta har tydligen ändrats. Däremot kvarstår dilemmat. Jag har en Hioki isolationstestare med funktionen kontinuitetsmätning med 200mA. Samtidigt ska man nollställa mätaren genom att hålla ihop mätproberna och "zero out" dvs ta bort probernas resistans. Instrumentet har vid mätningar under 3 en fetolerans på ca 0,19ohm.

Jag har dessvärre inget riktigt dålig multimeter men tittade i specen på en som betraktas som bra. På lägsta mätområde för resistans är feltolerans ca 0,35ohm.

Poängen kommer när jag på nätet tittar på en multimeter som säljs hos en välkänd kedja som finns över Sverige. Den har en fel-tolerans enlig manualer på 0,8% av lägsta mätområde som är 200ohm vilket om jag räknar rätt blir en feltolerans på 1.6ohm.

Nu var inte avsikten att utvärdera mätinstrument men jag visste att det finns multimetrar som är "grovkorniga" vid resistansmätning vilket gjorde mig nyfiken på stora variationer det är.

Siltberg kan om det är nödvändigt säkert ange vad som gäller som krav. Bo jag såg dina inlägg i andra trådar och på andra forum.

Jag såg att Mikael_L kommenterat laster och mängden last. Jag la till en del andra i mitt förra inlägg. Alla uppräknade produkter orsakar nog inte risk för mätfel av en erfaren elektriker men med okända parametrar och delade ledare i en dosa kan mätningar ge olika resultat och ta oanade vägar. Be mig inte beskriva men jag har har försökt sluta att bli förvånad när jag gör mätningar där jag först tror mig veta hur det fungerar för att sedan få slita mitt hår tills jag letat mig till ett läge anständig koll på vad min mätning visar. Nu är detta inte i elinstallationer utan utrustning som ansluts till elinstallationer.

Det är nog rätt många som har en multimeter hemma som inte klarar av att hålla isär de här begreppen.

Däremot håller jag med om att det går att komma långt med en multimeter och ohm-mätning om den som använder den har kunskap och vet ungefär hur långt kunskapen räcker.

Jag får cykla vidare och lära mig nya saker.

Har kopplat in ett uttag nu och det funkar, En sak gör mig osäker. När jag mäter resistansen på den ena röda så fluktuerar resistansen mellan höga värden. På den andra röda är resistansen 1 konstant (mätaren visar 1 redan innan mätning så ingen skillnad alltså). Mäter jag fel? Har pluspolen på nollan och jord mot röd. Är rätt säker på att den röda som visar 1 är jord till utebelysningen.

Visar mätinstrumentet "1" längst tillvänster i displayen? I så fall indikerar det oändligt motstånd (öppen krets).
Fladdrande värden kan indikera främmande spänning.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Du är ute lite på farlig mark här likt vad som varit uppe i tråden kring misstag vid mätningar osv. En förutsättning för att säkra detta någorlunda via mätningar är att man helt förstår hur man mäter med det instrument man har och hur sammanhangen man försöker mäta på ser ut. Nu ger du tecken på att du inte hänger med fullt ut i detta fallet.

Den du mäter som 1 betyder att det inte finns kontakt mellan den röda och din förmodade nolla, instrumentet visar att det ligger utanför mätområdet lika som när du håller pinnarna i luften. Detta är inget fel till att börja med om du nu mäter mot ytterlampans jord som då är oansluten mot annat än tråden i din ände. Här skulle du i stället mätt mot tråden i dosan och till lampans jordade hölje då säkrar du den sträckan.

Nästa fall med varierande mätvärden tyder på små spänningsskillnader mellan den röda du ser som jord och den troliga nollan, ganska typisk reaktion vid resistansmätning med DMM på mer utbredda kretsar. Ett sätt att testa är att du mäter med huvudbrytaren avslagen och ser vad du får då. Men bättre om du tex kan mäta mot höljet på elcentralen, mätartavla om de sitter nära till (ser så ut på bilden med ringledningstrafon invid). Du kan också använda en jordad sladd kopplad till ett fungerande jordat uttag och mäta din inkommande röda mot jordblecket i honan.

S
Mikael_L skrev:
Nejdå, typ av last och antalet anslutna laster kan visst ha betydelse om man genom mätning försöker ta reda på vad för ledning det är.
Tänk om du hittat en röd ledare som du misstänker är jord, men vill bli säker på detta.
Också ohm-mäter du denna mot nolla eller jord någonstans i anläggningen och får mätvärdet 2,5 ohm.
Japp, då måste det väl vara jord.

Eller ...
Tänk om det är en tändtråd då, som går till 30 st 42W halogenlampor. Jag mätte på en kall sådan här nu, 65ohm. Det blir alltså 2,2 ohm resistans i dessa lampor.

Så jag vill hävda att det visst spelar roll vilka laster som är anslutna i anläggningen medan man mäter.
Mäter jag 2.5 Ohm mellan jordtråd och elcentral så är felsökningen redan igång, om jag inte är i någon extraordinärt stor anläggning, har aldrig sett ett så högt värde. 0.5-0.7 brukar de högsta ligga runt. Jag förstår dock hur du menar, det jag menade var att antalet anslutna laster inte påverkar resistansen på jordledaren. Med en väldigt kort ledning och en endstaka ledlampa kanske man kan bli lurad av väldigt låg resistans, har faktiskt inte räknat på det.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
SueCia skrev:
Mäter jag 2.5 Ohm mellan jordtråd och elcentral så är felsökningen redan igång, om jag inte är i någon extraordinärt stor anläggning, har aldrig sett ett så högt värde. 0.5-0.7 brukar de högsta ligga runt.
Jo så ordentliga och kunniga kunde vi hoppas att alla är. :)
Själv har jag tumregeln att om jag mäter över 1ohm vid kontinuitetsmätningen så är det dags att fundera på orsaker. Även om det inte skulle vara något fel, utan "bara" vara långa kablar så börjar ju faktiskt tiden på 0,4 sekunder för automatisk frånkoppling (skjuta säkringen i dagligt tal) vara i farozonen. Så man kommer liksom inte runt faktumet att så höga resistanser börjar peka på något som måste åtgärdas.

Mitt inlägg om detta tidigare blev nog långtråkigt:o

Dessvärre har många multimetrar som många tror visar korrekta värden för att det går att avläsa siffror med decimal stor felmarginal. Jag lyfte fram ett exempel från en multimeter som säljs i en stor kedja över Svea rike där felmarginalen 1.6ohm.

Om någon roar sig att mäta resistorer ämnade för låg spänning och effekt i elektronik så ser jag inga större risker med det.

Nu hoppas jag att utvecklingen gått framåt men jag plockade isär en billig multimeter för några år sedan. Jag skulle aldrig mäta med ett sådant instrument i nätspänning. Som jag såg det låg första säkerhetsnivån i den konstruktionen i att ledarna i mät sladdarna förr eller senare brinner av.:)

Jag ser på många svar att ni har bra ordning på när det är dags att kolla resultatet av en kontinuitetsmätning och att ni kan göra dessa bedömningar i en elanläggning mycket bättre än mig.

Även om man har en bra multimeter är inte en ohm-mätning detsamma som en kontinuitetsmätning. Det är först om man kan el-installation en multimeter är ett verktyg för kontinuitetsmätning.

Jag är rätt säker på att väldigt många har multimetrar av modellen billig och fungerar dvs då är felmarginalen ofta rätt stor på resistansmätning. Utifrån era kloka inlägg skulle ni antingen missa uppenbara situationer om ni använder en multimeter där felmarginalen slår nedåt. Likaväl skulle ni kunna felsöka hur mycket som helst om en multimeter lägger på 1.6ohm som felmarginal ovanpå ett värde som mäts korrekt.

Beklagar om jag låter som en tjurig grin-gubbe men när det finns oklarheter om displayen visar öppen krets eller hög för högt resistansvärde på ett instrument med manuell skala.

Vilket instrument som används i dessa instrument är inte viktigt utan jag vill bara lyfta fram problematiken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.