Lite svårt att tro att den som har sett ett foto av medioker kvalité skulle veta bättre än den som har tillgång till stolpbiten.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lite svårt att tro att den som har sett ett foto av medioker kvalité skulle veta bättre än den som har tillgång till stolpbiten.
Tro kan alla göra utifrån egna erfarenheter men den som vill veta tar reda på fakta före åtgärder.

Kan säga att det som gör att stolpen fortfarande står upp är kabelskyddet som går en bit ner i marken. Stolpen är helt uppruttnad från markytan och ner.

• Gilla
  • Wow
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Problemet kan ju bli att nätägaren stänger av strömmen då allt rasar
Märker de ens det tror du?

Om inte förr så när det börjar läcka in vatten i skåpet eller någon "ansvarig" råkar ha vägarna förbi, men det är ju inte för nätägarnas skull utan för skåpägaren som har ansvaret för sitt skåp.

BerraBo BerraBo skrev:
Som vanligt många troende i tråden. Ett borrprov ger visshet.
Min erfarenhet är från gården i Ångermanland där man tog bort luftledningen till bostadshuset och lät skåpet vara kvar likadant som TS. Det gjordes för cirka 50 år sedan och jag gick förbi nyss för att kontrollera status. Det jag kan se så kommer stolpen att kunna bära upp skåpet överskådlig tid framöver.
Däremot skulle installationen i övrigt må bra av en översyn.
Jag skulle knuffa den gamla avkortade luftledningsstolpen hemma för ett par år sedan för att kolla hur stabilt den satt i marken. Den såg inte jättedålig ut, bara halvdålig.

Till min förvåning gick den av i marknivå. Jag använde bara mina armar, inga verktyg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.