D Deefred skrev:
Kan jag kontra med att då den är utanför min tomtgräns så kan jag inte äga den?
Jag tror inte att det ändrar något väsentligt. Mätarskåpet är i alla händelser ditt. Så du kanske kan få det till att det är deras ansvar att ta bort stolpen efter att du flyttat mätarskåpet från den. Deras svar antyder att så är fallet.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Problemet är dock att TS varken kan gräva ned EONs kabel eller gräva upp sin egen kabel utan tillstånd från markägaren. Det är EON som måste flytta kabeln till tomtgräns.

TS kan inte heller sätta en ny stolpe eller ett nytt skåp om inte TS har avtal med markägaren.

Däremot är det TS ansvar att fixa nytt skåp och markstativ för detta på sin egen tomt. Ifall det är denna vägen man går.

Kostnaden för installation av skåpet bör hamna på TS också. Oavsett vart ett nytt skåp hamnar

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Skapa inte problem som inte finns man behöver inte göra dessa i praktiken enkla fall så förbannat märkvärdiga helt i onödan.

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Min första tanke är att det börjar klarna varför den fasta kostanden på elräkningen bara stiger hela tiden.

• Gilla
  • Haha
Vera11 och 7 till
  • Laddar…
Mätarskåpet är ditt och stolpen är E.ONs utifrån hur du beskrivit det. Problemet är att E.ON inte kommer byta stolpen utan ta bort den helt vilket gör att du måste ordna en ny stolpe och denna ska vara placerad på din fastighet. Det är inte alls ovanligt att det ser ut så här i äldre elnät som byggts om från luftledningar till markkablar.

Svaret du fått är generellt och troligen av kundtjänst men det finns alltid undantag. Vill du ha hjälp att komma rätt så skicka ett PM till mig så ska jag försöka hjälpa dig.

/anställd på E.ON

• Gilla
Mrs November och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
GK100 GK100 skrev:
Skapa inte problem som inte finns man behöver inte göra dessa i praktiken enkla fall så förbannat märkvärdiga helt i onödan.
Luta dig tillbaka och fasas över hur samtiden utvecklar sig. Det kommer att bli värre, mycket värre.

• Gilla
  • Ledsen
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Om det var tillåtet att överlåta den impegnerade stolpen eller inte beror ju på hur gammal den är och när det skedde. Enligt Wikipedia är det fortfarande tillåtet om den impegnerades före 18/10 1976. Det är inte osannolikt med tanke på skicket. Kreosot – Wikipedia https://share.google/0SdfhzfuntqfVnURB

Ring din lokala tidning och säg att det står en miljöfarlig stolpe mitt i naturen.

Sätt på en skyddshatt i toppen av stolpen så lär den stå kvar ytterligare ett antal decennier innan den säckar ihop av tyngden från ett mätarskåp.
Är du fortfarande osäker så gör ett borrhål en bit ner i stolpen för att se hur långt in förruttnelsen nått.

BerraBo BerraBo skrev:
Sätt på en skyddshatt i toppen av stolpen så lär den stå kvar ytterligare ett antal decennier innan den säckar ihop av tyngden från ett mätarskåp.
Är du fortfarande osäker så gör ett borrhål en bit ner i stolpen för att se hur långt in förruttnelsen nått.
Av bilden att döma sitter där redan en hatt och kabelskyddet sitter löst, antagligen för att skruvarna inte längre har något att skruvas fast i.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Spar så länge som du någonsin kan med att göra "rätt", jag tror att det bara blir billigare och enklare i framtiden. Det känns ju alltid bättre att ha några tusen i fickan än att bränna dom på nått som kanske är onödigt. Problemet kan ju bli att nätägaren stänger av strömmen då allt rasar, men det kan du ju ta när det sker.

E elmont skrev:
Spar så länge som du någonsin kan med att göra "rätt", jag tror att det bara blir billigare och enklare i framtiden. Det känns ju alltid bättre att ha några tusen i fickan än att bränna dom på nått som kanske är onödigt. Problemet kan ju bli att nätägaren stänger av strömmen då allt rasar, men det kan du ju ta när det sker.
Det är lika fel att åtgärda saker i förtid som att vänta för länge.
Ofta är det mest rätt att fixa potentiella problem i samband med andra åtgärder.

Och i det här fallet tror jag att den tidpunkten har kommit, i alla fall om man läser TS första inlägg.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Luta dig tillbaka och fasas över hur samtiden utvecklar sig. Det kommer att bli värre, mycket värre.
Vad ser du i kristallkulan? Bara mörker? :)

Som vanligt många troende i tråden. Ett borrprov ger visshet.
Min erfarenhet är från gården i Ångermanland där man tog bort luftledningen till bostadshuset och lät skåpet vara kvar likadant som TS. Det gjordes för cirka 50 år sedan och jag gick förbi nyss för att kontrollera status. Det jag kan se så kommer stolpen att kunna bära upp skåpet överskådlig tid framöver.
Däremot skulle installationen i övrigt må bra av en översyn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.