6 235 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Mäta vattenkvalitet med hyfsad precision
Inköpte en badtunna förra året. I glasfiber, vedeldad med sandfilter.
Mätning av vattenkvalitet skedde med hjälp av en liten burk där man stoppade i ett par tabletter och fyllde på med vatten från tunnan. Detta skulle sen avläsas mot en skala. Mitt problem var att jag aldrig lyckades tolka ur något ur skalorna, det var alltid "off the charts". Laborerade med det där under hela sommaren men tyckte inte att det funkade. Gick strikt på preparatens rekommendationer istället.
Har ni något tips på en mätare som själv tolkar och presenterar resultatet?
Mätning av vattenkvalitet skedde med hjälp av en liten burk där man stoppade i ett par tabletter och fyllde på med vatten från tunnan. Detta skulle sen avläsas mot en skala. Mitt problem var att jag aldrig lyckades tolka ur något ur skalorna, det var alltid "off the charts". Laborerade med det där under hela sommaren men tyckte inte att det funkade. Gick strikt på preparatens rekommendationer istället.
Har ni något tips på en mätare som själv tolkar och presenterar resultatet?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det är en sån här du behöver http://www.badbutiken.se/main.aspx?page=article&artno=5050300
Kostar en slant men det har fått väldigt bra kritik på poolforum.
Har själv en sån och det är så himla bra att man kan läsa resultatet i siffror och inte försöka jämföra färger.
Kostar en slant men det har fått väldigt bra kritik på poolforum.
Har själv en sån och det är så himla bra att man kan läsa resultatet i siffror och inte försöka jämföra färger.
Men hur fungerar dessa digitala vattenmätare? När jag har googlat så verkar det som om man behöver teststickor som sätts in i mätaren och som sedan läses av. Är det korrekt? För i så fall måste man ändå köpa de dyra förpackningarna med teststickor. Det bästa vore förstås om det fanns en digital vattenmätare som inte behövde några teststickor utan mätte direkt från apparaten.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Du har uppfattat det så rätt.
Man doppar en sticka i vattnet och skakar av den sen lägger man den i testaren och den läser av den optiskt.
Stickorna till den är bara obetydligt dyrare än vanliga stickor.
En riktig digital mätare utan stickor hade så klart varit fint men något som glöms bort är att dom måste kalibreras årligen vilket säkert kostar många sköna slantar.
Jag tycker kostnaden för stickor är försumbar i sammanhandet om man set till övriga kostnader som el till pumpar och värme.
Tror det är junt 3 veckor sen jag kollade vattnet med testaren för man får med tiden "känsla" för värdena.
En bad tunna är värre att hålla koll på iom den ringa volymen så sker förändringar fort.
Man doppar en sticka i vattnet och skakar av den sen lägger man den i testaren och den läser av den optiskt.
Stickorna till den är bara obetydligt dyrare än vanliga stickor.
En riktig digital mätare utan stickor hade så klart varit fint men något som glöms bort är att dom måste kalibreras årligen vilket säkert kostar många sköna slantar.
Jag tycker kostnaden för stickor är försumbar i sammanhandet om man set till övriga kostnader som el till pumpar och värme.
Tror det är junt 3 veckor sen jag kollade vattnet med testaren för man får med tiden "känsla" för värdena.
En bad tunna är värre att hålla koll på iom den ringa volymen så sker förändringar fort.
Klicka här för att svara