H Hantlangaren skrev:
Jag försöker lära mig, och när du skrev att varken nolla eller jord behöver flyttas så blev jag osäker.

Men jag tolkar det som att du skrev fel i #10 och att dina fyra frågetecken i #13 borde varit utropstecken och att jag behöver flytta över fas och nolla som minimum.
Ingen nolla behöver flyttas man "grenar" bara av nollan från gruppen, gruppens nollor kan ju liga parallellt. Det blir helt enkelt en tvåfasgrupp.

E elmont skrev:
Ingen nolla behöver flyttas man "grenar" bara av nollan från gruppen, gruppens nollor kan ju liga parallellt. Det blir helt enkelt en tvåfasgrupp.
:devilish::devilish::devilish:Lite vaj blev det. inkommande sitter i grupper om 3 från vänster och inte i 1 2 3 . Sammanbundna med bleck 3 och 3 :(

J jonaserik skrev:
:devilish::devilish::devilish:Lite vaj blev det. inkommande sitter i grupper om 3 från vänster och inte i 1 2 3 . Sammanbundna med bleck 3 och 3 :(
Jag vet inte riktigt vad du menar men OM det skulle behövas tar det inte många sekunder att ev flytta om lite i centralen. Du ser problem som jag inte ser, tror jag.

E elmont skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menar men OM det skulle behövas tar det inte många sekunder att ev flytta om lite i centralen. Du ser problem som jag inte ser, tror jag.
Nu var det inte något om belastningen av centralen det gäller, med om av omstuvning av grupper. Utan det är hur TS kan få till en mätning på ett bra sätt, därav min extra fråga vad som ska mätas.

Bästa svaret

Mikael_L
Hur har det gått här?

Om man kan tänka sig två st enfasiga elmätare så är det rätt lätt.
Det är bara att sätta en pytteliten 2-modulers kapsling bredvid centralen med två st enmoduls elmätare.

Dra ut ett par extra fasledare och en nolledare till dessa, så man får alltså skarva fasledaren till utgående grupper inne i den gamla centralen.
Allt enligt denna bild:
Elektriskt kretsschema, reläer, anslutningar, komponenter, färgkodade ledningar, teknisk ritning, ingen bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har valt röd som färg för de fasledare jag skarvar in, för att det ska bli tydligt.
Jag har ritat in några fasledare som visar hur annat befintligt går.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan ju sätta en trefas energimätare ifall man vill få summan av energin i flera faser.
Men då gäller det nog att dessa två grupper inte är från samma fas (dvs båda L1, eller båda L2 resp L3).

Det är iofs möjligt att detta fungerar, men det finns ingen som visar något sådant här i sina kopplingsscheman, så jag föreslår att skippa denna variant (därför överkryssad)
Elritning med överkryssad felaktig del, inkluderar brytare och mätare.
Skapa konto

Mikael_L
Så lämpligtvis kan man börja med att ta reda på om dessa 2 grupper ligger på samma fas eller inte.
Enklast är att helt enkelt mäta spänningen mellan de två på säkringarna eller i säkringsbrunnen.
Är det 400V så ligger de på två olika faser och det går bra att koppla som jag visade i senaste bilden, är det 0VAC så ligger dessa två på samma fas och denna koppling blir olämplig.

Mikael_L
Om de två grupperna ligger på samma fas så är det antagligen enklast och billigast att bara låta en av dem byta plats med någon annan enfasgrupp så de sen hamnar på olika faser.
Här må man dock vara lite lagom kunnig så man inte råkar sabba en trefasgrupp, eller lägga laster så man får någon illa snedbelastning osv. Så det är inte bara bara ...

Men typ såhär:
Elritning: installation av strömbrytare, uttag och kWh-mätare med kablar och märkningar.
Skapa konto

Mikael_L
Jag har nog aldrig sett någon mindre trefas elmätare än 3 moduler bred, så det kommer ta lite mer plats, det kommer bli en 3 eller 4-modulers liten normkapsling, som verkar få plats någonstans, men lite trångt är det dock.
Du har en gammal strömbrytare där .. Vad används den till? är det något som kan tas bort (eller kanske flyttas).

Här t.ex. är en trefasmätare med 3 modulers bredd:
https://www.elbutik.se/product.html/garo-energimatare-gnm3d-3-fas-direktmatning

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om de två grupperna ligger på samma fas så är det antagligen enklast och billigast att bara låta en av dem byta plats med någon annan enfasgrupp så de sen hamnar på olika faser.
Helst skulle man nog vilja att de hamnar på säkringar bredvid varandra, ungefär som om de var en tvåfasgrupp (men ändå inte är det egentligen), för att annars blir hela installationen lite mer svår att förstå. Man vet ju inte hur risig klåpare till elektriker som kommer dit nästa gång.
Jag skulle inte lägga onödigt med tid och energi på detta, men åtminstone göra så ifall det inte var speciellt mycket krångligare.

Den där centralen som är tvåradig är oavsett svår att förstå sig på för de flesta utom de allra äldsta elektrikerna, de som nu i rask takt går i pension.

Mikael_L
Den blir också lite osmidigare när den kräver strömtransformatorer. Din överkorsade koppling går också bra men blir ju lite kryptisk och därför kan man i praktiken låta den vara korsad.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
också lite osmidigare när den kräver strömtransformatorer
Oj, det hann jag inte ens reflektera över, jag bara hittade denna vid en snabb googling ...

Fast det var ju en tanke, om det finns några riktigt små strömtransformatorer så skulle man kunna helt slippa att skarva och dra om några ledare.
Jag har inte satt mig in i hur Schneiders Wiser och power tag och allt annat i deras "smarta system" fungerar. Det skulle kanske kunna vara en grej för TS.

Mikael_L
GK100, eller elmont (eller någon annan som kan ha koll), vet ni hur en sådan där tvåraders proppcentral brukar vara organiserad vad gäller L1-L3 ?

Jag har intrycket att det kan vara på lite olika sätt, men det fanns kanske ett "normalt" utförande ..?

Jag kan ju se att central A6B2A1 matas från 3 säkringen i vardera rad, samt 5'e säkringen i nedre raden.
Jag har svårt att se någon logik ... :thinking:

Om du ser på typskylten och U 32/9 verkar den vara en variant innan det sk SEF/Eldon/Osterman systemet kommit i fullt bruk alltså i gränsen 50-60-tal. Om den gått under det systemet hade den betecknats B3209 där B står för DII säkringselement och följande 3 betecknar matning tre faser följande 2 att den har organisation för tvåpoliga utgående grupper och slutligen 09 antalet såna grupper dvs 18 säkringar.

Så i detta fallet skulle jag tro att övre raden ligger på en fas och sen de fyra första i undre på en och de sista fem på tredje. I systemet enligt SEF/.../... var just de förbindningar/skenor som ligger mot bottenkontakerna ofta i vissa delar enkelt utbytbara med U-uttag i ändarna så det kunde struktureras om enkelt mellan tex två säkringselement. Du har säkert haft att göra med såna gamla utföranden utan att tänka djupare på det och ev skyltars beteckningar osv.

Som du förstår får man vara bra elektriskt stukad sen tidiga barnsben för att ens kunna tänkas fundera kring detta från tom före egna inträdet här i vår vackra värld. :)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
ARJU och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.