44 002 läst ·
47 svar
44k läst
47 svar
Mäta upp tomtgräns billigt men bra
Som flera andra har påpekat kolla på förättningskartan på lantmäteriets tjänst min fastighet: https://m07-mg-local.idp.funktionstjanster.se/samlv2/idp/sign_in/214
Annars kan du ringa till kommunen och be att få ut nybyggnadskartan/bygglovsritningar. Utifrån någon av dessa kartor bör du kunna få ut måttangivelser till fadtighetsgränsen.
Hittar man bara en gränsmarkering brukar man kunna hitta övriga med måttband. Det bästa är om man har en metallsökare, då kan man söka när man har hittat ungefär rätt plats.
Annars kan du ringa till kommunen och be att få ut nybyggnadskartan/bygglovsritningar. Utifrån någon av dessa kartor bör du kunna få ut måttangivelser till fadtighetsgränsen.
Hittar man bara en gränsmarkering brukar man kunna hitta övriga med måttband. Det bästa är om man har en metallsökare, då kan man söka när man har hittat ungefär rätt plats.
Vill man bara veta på ett ungefär så finns ju positionerna i lantmäteriets kartor. Sedan kan man ta en vanlig mobiltelefon och gå tio varv runt tomten och slå ned en pinne på varje punkt efter inmätning med telefonen. Efter tio varv kan man rätt tydligt se vart pinnarna egentligen skall stå (man får naturligtvis vara obesrvant på systematiska fel). Jag gjorde detta (hade då en enda gränsmarkering att jämföra medför att avgöra om det verkade rätt eller fel) och fick väldigt bra resultat. Resultatet blir naturligtvis inte perfekt, men det är tillräckligt för de flesta behov. I mitt fall gick det inte att använda måttband pga terrängen och på grund av komplex tomtgräns med många vinklar.
Finns dessutom en gränsmarkering kvar under mark så bör man kunna gräva fram den efter att ha mätt in på detta sätt. Den bör ligga inom en meter från där du mätt ut att den skall vara.
Finns dessutom en gränsmarkering kvar under mark så bör man kunna gräva fram den efter att ha mätt in på detta sätt. Den bör ligga inom en meter från där du mätt ut att den skall vara.
Jaha, du tillhör dem som inte mappats in än. Det finns en del sådana områden kvar tyvärr. Landsbygden i länen runt Stockholm verkar ha de största bristerna. Man har kanske inte tid pga all nybyggnation i städerna?Bjerke88 skrev:
Vänd dig till närmaste mätningsingenjör. Ifall några pinnar finns kvar kanske det kan gå att mäta ut var de andra pinnarna ska vara. Detta är dock inte bindande juridiskt. Samt att slå ner nya gränsmarkeringar är olagligt. Men med en tomtkarta samt mått mellan befintliga pinnar kan man med lätthet få ut var de andra borde vara.
Medlem
· Östergötland
· 631 inlägg
Vadå olika koordinatsystem ? Jag har satt ut massor med tomter och koordinaterna var universella. Vad har hänt de senaste 30 åren ? En teodolit och en markering på marken borde räcka, sedan handlar det bara om geometri
T thx1138 skrev:Jag äger en liten tomt som omges av en större skogsfastighet, och där markeringarna för tomtgränsen verkar ha tagits bort. Lantmäteriet verkar ju ta helt galet betalt för den här typen av jobb, finns det några rimligare alternativ?
Det gör mig inget om markeringarna inte är juridisk giltiga, jag vill bara ha ordentlig känsla för vars tomtgränsen går. Med telefon/måttband/etc lyckas jag bara mäta väldigt grovt, och lantmäteriets koordinater för byggnaderna på tomten verkar inte stämma så bra med flygfoton, så har gett upp den metoden.
Vi köpte en tomt som var avstyckad på 30-talet. Efter mycket sökande fann vi med hjälp av en metalldetektor ett rör i en dikesren vid landsvägen. De övriga tre punkterna har vi mätt oss fram till själva. För vår del är det en OK noggrannhet. Testa det först.T thx1138 skrev:Jag äger en liten tomt som omges av en större skogsfastighet, och där markeringarna för tomtgränsen verkar ha tagits bort. Lantmäteriet verkar ju ta helt galet betalt för den här typen av jobb, finns det några rimligare alternativ?
Det gör mig inget om markeringarna inte är juridisk giltiga, jag vill bara ha ordentlig känsla för vars tomtgränsen går. Med telefon/måttband/etc lyckas jag bara mäta väldigt grovt, och lantmäteriets koordinater för byggnaderna på tomten verkar inte stämma så bra med flygfoton, så har gett upp den metoden.
Det har hänt en hel del...J Johnsson 56 skrev:
Inga lokala, kommunala system finns längre. Teodoliten med stålmåttband är på museumet.
Men geometrin är densamma!
Medlem
· Östergötland
· 631 inlägg
För att sätta ut tomtgränser använde man inte måttband. Enklast var att använda 2 teodoliter och korsa vid utsättningspunkten. Det kunde max slå på 1 mmBösahus skrev:
Jag fick nästan 2000m2 extra, inklusive 9 meter extra strandlinje mot havet plus att huset, som enligt köpebrev låg på minigränsen 5 meter från tomtgräns, nu står 16 meter från tomtgräns jämfört med vad jag blev anvisad vid köpet av vår fastighet. Det ger oss en helt ny möjlighet att bygga ut huset.
Det var ganska roligt, för lantmätaren stod där och pekade in tomtgränsen med sin satellit-gps-mätare på centimetern när, precis där säljaren sagt den skulle vara. Och då frågade jag lite sådär på nyfikenhet vad det där gamla stålröret nedslaget i marken en liten bit bort var.
Då blev killen lite exalterad, rusade på lätta ben iväg till bilen och kom tillbaka med en fotokopia från 1800-kallt och sa att röret antagligen är den riktiga tomtgränsen. Han skrapade och grävde lite kring dubben och vips så hade han hittat rätt beteckning inhugget i berget.
Tydligen var det så att när man digitaliserar gamla kartorn så kan det bli någon sorts fel, typ ett jättelitet vinkelfel på någon 100-dels grad eller liknande, som över långa sträckor gjorde att de digitala kartorna kan slå på flera meter mot verkligheten. Säljarna hade tagit ytan från lantmäteriets digitala, lite felaktiga karta till prospektet, men alla var i detta fallet helt överens om att det gamla råmärket var det rätta.
Så ibland kan det vara bra att kolla upp det digitala mot det faktiska.
Det var ganska roligt, för lantmätaren stod där och pekade in tomtgränsen med sin satellit-gps-mätare på centimetern när, precis där säljaren sagt den skulle vara. Och då frågade jag lite sådär på nyfikenhet vad det där gamla stålröret nedslaget i marken en liten bit bort var.
Då blev killen lite exalterad, rusade på lätta ben iväg till bilen och kom tillbaka med en fotokopia från 1800-kallt och sa att röret antagligen är den riktiga tomtgränsen. Han skrapade och grävde lite kring dubben och vips så hade han hittat rätt beteckning inhugget i berget.
Tydligen var det så att när man digitaliserar gamla kartorn så kan det bli någon sorts fel, typ ett jättelitet vinkelfel på någon 100-dels grad eller liknande, som över långa sträckor gjorde att de digitala kartorna kan slå på flera meter mot verkligheten. Säljarna hade tagit ytan från lantmäteriets digitala, lite felaktiga karta till prospektet, men alla var i detta fallet helt överens om att det gamla råmärket var det rätta.
Så ibland kan det vara bra att kolla upp det digitala mot det faktiska.
Nä men måttbandet är ändå ett tillbehör till teodoliten.J Johnsson 56 skrev:
1mm på ett snett järnrör, det är onödigt noggrant i praktiken men kul i teorin.
Medlem
· Östergötland
· 631 inlägg
I många fall så har den digitala kartan scannats in från papperskartor i skala 1:10 000, 1mm fel i kartan blir 10m i verkligheten.K Kreativt kaos skrev:Jag fick nästan 2000m2 extra, inklusive 9 meter extra strandlinje mot havet plus att huset, som enligt köpebrev låg på minigränsen 5 meter från tomtgräns, nu står 16 meter från tomtgräns jämfört med vad jag blev anvisad vid köpet av vår fastighet. Det ger oss en helt ny möjlighet att bygga ut huset.
Så ibland kan det vara bra att kolla upp det digitala mot det faktiska.![]()
Lite offtopic: I samband med att vi bygger ut VA på landsbygden förbättrar vi kvaliteten på fastighetsgränserna i området. På den ön jag bor var medelfelet på fastighetsgränserna 15m, den som var värst tror jag låg över 40m fel.