Hej,

Efter att ha påbörjat ett nätverksbyggs enligt den eminenta "Mats Nätverksskola" så har jag en fundering kring inkommande telelinje och möjligheten att mäta upp den.

Vi har idag inget teleabbonnemang (dock beställt från Bredbandsbolaget för att kunna få ADSL) och endast en inkommande 2-ledars teleledning (med inbyggd dragavlastning). Jag har kopplat ena paret på en UTP-kabel till de inkommande teleledningarnas två trådar. Mellan dessa kan jag mäta ca 0.7-1.0 Volt... Andra trådar talar om ca 48-50 V mellan ledarna.
En inkopplad DECT-telefon har heller ingen kopplingston...

Är detta normalt utan ett telefonabbonnemang inkopplat eller är det fel någonstans?

/Johan

Det kan vara så enkelt att det aktuella paret inte är inkopplat på någon plint i telestationen och då mäter du i princip på två långa parallella kablar bara. Du bör få en bekräftelse när ditt par är kontakterat och anslutet till Bredbandsbolagets utrustning.

Om ditt trådpar är anslutet i din växelstation så ska du ha en likspänning på knappt 50 volt när luren ligger på. Lyfter du luren så sjunker spänningen till ungefär 7 Volt och då med vänd polaritet. När det ringer så är det en så kallad överlagrad växelspänning, 120 V/50 Hz.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.