3 723 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Mäta fukt i betongplatta nödvändigt?
Hej!
Vi är spekulanter på ett hus byggt på slutet av 60-talet som står på en betongplatta. Det har sedan mitten på 2021 stått tomt och kallt. Jag har mätt fukt överallt där jag kommer åt och jag misstänker att det skulle kunna vara problem utan att hitta något.
Misstanken är dock att det eftersom det stått kallt i snart 4 år krupit upp fukt i själva betongplattan och att det kan bli problem i längden. Är detta troligt och vem hjälper till att mäta sådant på rimligt sätt? När jag googlar hittar jag mest mätningar för nya betonggolv osv.
På förhand tack!
Vi är spekulanter på ett hus byggt på slutet av 60-talet som står på en betongplatta. Det har sedan mitten på 2021 stått tomt och kallt. Jag har mätt fukt överallt där jag kommer åt och jag misstänker att det skulle kunna vara problem utan att hitta något.
Misstanken är dock att det eftersom det stått kallt i snart 4 år krupit upp fukt i själva betongplattan och att det kan bli problem i längden. Är detta troligt och vem hjälper till att mäta sådant på rimligt sätt? När jag googlar hittar jag mest mätningar för nya betonggolv osv.
På förhand tack!
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Vid överlåtelsebesiktning brukar man (ev. som tillval) kunna få en fuktmäåtning av syllen. Det görs då borrhål på diskreta ställen, och fukten mäts i hålen.
Om huset stått tomt skulle jag vara orolig över vattenledningarna, att de frusit sönder.
Om huset stått tomt skulle jag vara orolig över vattenledningarna, att de frusit sönder.
Anticimex borrade i nuvarande hus men vid kontakt nu menade hon i telefonen att de inte borrar i betong.H hempularen skrev:
Vattenledningarna är helt tömda. Dessa ska provtryckas innan vi bestämmer oss såklart.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Men betongen finns nog ingen anledning att mäta i, den är troligen fuktig, även om huset hade varit 15 år nyare och bebott hela tiden. Det intressanta är om fukten kan vandra upp i träkonstruktionen.
Och då är det titthål och kamera som gäller eller liknande? Vad jag förstår var det vanligt med trä direkt på plattan när man byggde på den tiden. Men jag är ju absolut inte duktig på detta så det är en kraftig gissning.H hempularen skrev:
Som sagts. Vattenledningar är det stora kruxet. Att de är tömda är ingen garanti att det håller tätt när de trycksätts. Det kan finnas fickor där vattnet legat kvar och frostsprängt gång på gång, i första hand kopparrören. Gängade kopplingar kan torka och börja läcka på osynliga ställen, så mitt tips. -Skit I betongen och lägg all kraft på rören!
Lite hårddraget kanske. Men inte mycket.
Lite hårddraget kanske. Men inte mycket.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Jag tror att man mäter fukten på något sätt i hålen. Har bara hört talas om det, vet inte hur det går till. Risken är nog just trä direkt mot betongen, eller ännu värre, ingjutet i betongen.A Anton Åkerström skrev:
Jag hjälpte en kompis att kolla ett hus av liknande typ. Källaren var uppreglad med trä direkt på betongplattan. Besiktningsmannen hade helt sonika tagit en dosfräs och borrat hål i golv och vägg, sedan stuckit in handen och kännt efter.H hempularen skrev:
Jag gjorde detsamma och tror att det är en tillräckligt bra metod för att mäta fukthalt. Lukt och känsel skall inte underskattas. Framförallt känns fukt väldigt bra ifall du stryker det misstänkta materialet mot läpparna.
Att plattan varit kall har ingenting med ökat fuktvandring i betong att göra.
Det du kan göra om du kommer åt är att tejpa en bit plast tätt mot betongen och kolla efter några dagar om du har fukt under plasten.
För att mäta fukt i betong så krävs det att man mäter efter RBK metoden och det tar en vecka minst och det måste vara över +15grader i luft och betong, helst +20.
Man borrar ett helt l till ett visst djup och monterar en givare i olika steg.
Det du kan göra om du kommer åt är att tejpa en bit plast tätt mot betongen och kolla efter några dagar om du har fukt under plasten.
För att mäta fukt i betong så krävs det att man mäter efter RBK metoden och det tar en vecka minst och det måste vara över +15grader i luft och betong, helst +20.
Man borrar ett helt l till ett visst djup och monterar en givare i olika steg.
Klicka här för att svara