Har plockat ut en ny anslutning ur en kopplingsdosa för att kunna installera ett motorvärmaruttag. Anslöt helt enkelt en kopplingdosa på en ledning som tidigare gick ifrån en annan kopplingsdosa till ett väggutag. Drog sedan ut en ny kulo ifrån den nya dosan till motorvärmaruttaget. Men blev lite fundersam när jag tittade på kopplingen i den gamla dosan.

Det verkar för mig som om de tidigare har blandat ihop nollan och fasen, eftersom det ser ut som en strömbrytare ligger ansluten på nollan.
Det spelar, så långt min kunskap sträcker sig, ingen roll om nollan och fasen är hopblandade i ett vägguttag men det blir problem om man skall ansluta en armatur med en strömbrytare då brytare skall bryta fasen och inte nollan, eller hur?
Hur kan jag mäta upp vilken som är fas resp. nolla? Hur gör jag? Vilket mätverktyg behövs?

voltmeter mellan fas och jord 230V
mellan jord och nolla 0V

Kulo är inte lämpligt att dra utomhus till motorvärmaruttaget, om kulon går genom väggen direkt in i uttaget är det väl OK.

Rent elektriskt är det ingen skillnad på EKRK 3G1,5 och EKLK 3G1,5 men EKLK:n är lite mera miljötålig och gjord för utomhusbruk.

Prototypen

prototypen skrev:
Kulo är inte lämpligt att dra utomhus till motorvärmaruttaget, om kulon går genom väggen direkt in i uttaget är det väl OK.

Rent elektriskt är det ingen skillnad på EKRK 3G1,5 och EKLK 3G1,5 men EKLK:n är lite mera miljötålig och gjord för utomhusbruk.

Prototypen
Slarvit av mig att skriva kulo, kabeln var en EKK 3G1,5. Som dessutom drogs genom väggen direkt in i dosan. :)

Men såbra då, precis som om jag skulle gjort det själv.

Prototypen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.