Ska göra ett litet tvättrum med en tvättmaskin. O jag undrar om alla tvättmaskiner idag är 220-240 v idag 1 fas, och om kag ska lägga detta på en egen säkring i elskåpet?
Sedan en fundering kring om alla säljs idag med stickpropp? Eller om man ska göra fast installation eller vad som är bäst? Allt är nytt så inget blir problem o göra men jag undrar vad som är bäst för då installerar jag bara en dosa om stickpropp blir bäst,, inget dusch rum bara toalett o tvättmaskin..
Sedan en fundering kring om alla säljs idag med stickpropp? Eller om man ska göra fast installation eller vad som är bäst? Allt är nytt så inget blir problem o göra men jag undrar vad som är bäst för då installerar jag bara en dosa om stickpropp blir bäst,, inget dusch rum bara toalett o tvättmaskin..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Alla normala tvättmaskiner för hemmabruk är det.kristofer12345 skrev:
Ska det vara lagligt så är det elektrikern som ska göra det, men visst är det bra att ha tvättmaskinen på en egen säkring.kristofer12345 skrev:
Det varierar antagligen.kristofer12345 skrev:
Ett eluttag är ju bäst under förutsättning att det kan placeras på ett säkert ställe i förhållande till vattenskvättande.kristofer12345 skrev:
Det normala är att tvättmaskiner för hushållsbruk säljs med stickpropp.
Och i en toalett med tvättmaskin behövs det ingen högre kapslingsklass än i ett vanligt bostadsutrymme.
Ska du dra dit ström för en tvättmaskin så dra på samma gång dit en "tråd" till så att du ev kan koppla in en torktumlare/torkskåp på en egen fas (tvåfasgrupp).
Och i en toalett med tvättmaskin behövs det ingen högre kapslingsklass än i ett vanligt bostadsutrymme.
Ska du dra dit ström för en tvättmaskin så dra på samma gång dit en "tråd" till så att du ev kan koppla in en torktumlare/torkskåp på en egen fas (tvåfasgrupp).
Ja låter bra men kan dom ligga på samma 16 amp automatsäkring båda faserna eller ska jag dela på dom 2 också nere i elskåpet ,? För har hört det blir belastning om båda ligger på samma säkring? Men att jag drar 2 trådar till dubbel uttag kan jag göra..?E elmont skrev:Det normala är att tvättmaskiner för hushållsbruk säljs med stickpropp.
Du ska dra en 4 (eller 5) ledare och koppla OLIKA faser till två olika uttag ELLER köp ett dubbeluttag som är godkänt för 400 Volt. Dom flesta uttag är inte godkända för 400V. Och säkra uttagen med 10A helst en tvåpolig automatsäkring. En 16A grupp är inte så lyckat.
Att dra en tvåfasgrupp förutsätter att du har trefas in i centralen, vad du ska använda för matr. beror på vilka förutsättningar du har tex om det är infällt eller utvändigt.
Och för vetskap så är arbetet auktorisationskrävande, du får enligt reglerna inte ens dra tomrör eller klamra kabel till en anläggning som ska vara en del i en starkströmsanläggning.
Tar du kontakt med en "behörig" kan ni ev lösa det.
Att dra en tvåfasgrupp förutsätter att du har trefas in i centralen, vad du ska använda för matr. beror på vilka förutsättningar du har tex om det är infällt eller utvändigt.
Och för vetskap så är arbetet auktorisationskrävande, du får enligt reglerna inte ens dra tomrör eller klamra kabel till en anläggning som ska vara en del i en starkströmsanläggning.
E elmont skrev:Du ska dra en 4 (eller 5) ledare och koppla OLIKA faser till två olika uttag ELLER köp ett dubbeluttag som är godkänt för 400 Volt. Dom flesta uttag är inte godkända för 400V. Och säkra uttagen med 10A helst en tvåpolig automatsäkring. En 16A grupp är inte så lyckat.
Nä jag har draget en kabel som är en 2 ledare
O en i taket till lampa som är en 1 ledare (bilder)
Det som kommer in i rummet är , en ledare /svart,blå,gulgrön som dom andra ska kopplas på, så kag funderar om jag ska koppla tvättmaskinens på 2 ledaren o med chans senare om torktumlaren skaffas o sedan koppla. En lampa i taket på en ledaren o kanske dra vidare på den till eventuellt spegel med lampor o ström i...alltså dra 2 ledaren till ett dubbel uttag eller bara ett singel uttag o sedan swicha stickkontakten mellan tork o tvättmaskin om det nu ska användas...vad tycker ni? Bilder...-
Hoppas det är bra info
Törs sägas att jag inte vet hur mycket som redan är kopplat på den säkring som går in i rummet eller om dom sitter på en egen säkring i skåpet , där är ej utskrivet på just dessa kablar, jag tror dom går till en egen säkring ...
Tror det måste gå till någon av dom övre, den längst ner är till värme pump o dom singlarna i mitten är till några lampor endast vad jag sett hittills o uttag , men som sagt vet icke , ser det endast när dom smäller
Tror det måste gå till någon av dom övre, den längst ner är till värme pump o dom singlarna i mitten är till några lampor endast vad jag sett hittills o uttag , men som sagt vet icke , ser det endast när dom smäller
Du ser ju vilken el som är dragen? Inte jag som gjort detta.. utan vill mer veta om jag kan använda dess kablar till en tvättmaskin så som jag beskrivet..? Inte allt för svårt att göra eller att svara på.. iom allt är jordat , mer om hur mycket jag kan lägga på dess kablar som ligger där idag.E elmont skrev:
Det kan man inte veta förrän man har kollat i detalj hur det är utfört, och det måste ske på plats.
Visst kan jag gissa men den björntjänsten vill jag inte göra för min gissning kan vara fel och då kan det gå riktigt illa.
Visst kan jag gissa men den björntjänsten vill jag inte göra för min gissning kan vara fel och då kan det gå riktigt illa.
Vad behövs kollas , ? Det kan jag ordna? För från början sa jag inte att där var el draget (mitt misstag )men nu kan vi börja o kolla o se .. ska vi mäta nånstans? Jag kan också kalla hit el kille för 600kr /h men onödigt innan man killarna upp saker man kan göra själv o sen be någon göra jobbet istället för att dom ska behöva leta o ta 1 h extra eller?E elmont skrev: