3 426 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Mäta förbrukning på elradiator
Jag har ett förråd som är ihopbyggt med garaget. Förrådet är isolerat men ganska klent så, och värms idag av en elradiator 400V (2 faser alltså), 1000W. Radiatorn är ordentligt, fast, installerad. Garaget är helt oisolerat.
Jag har precis ingen känsla för hur mycket elementskrället drar. Hur kan jag på enklaste sätt skaffa en uppfattning om dess förbrukning?
Vanlig elmätare från Clas Ohlson går ju bort pga spänningen. Sitta med stoppur en halvtimme och ta tid på knäpparna från bimetalltermostaten? Bättre förslag? Spela in samma knäppar med datorn och analysera resultatet?
Jag har precis ingen känsla för hur mycket elementskrället drar. Hur kan jag på enklaste sätt skaffa en uppfattning om dess förbrukning?
Vanlig elmätare från Clas Ohlson går ju bort pga spänningen. Sitta med stoppur en halvtimme och ta tid på knäpparna från bimetalltermostaten? Bättre förslag? Spela in samma knäppar med datorn och analysera resultatet?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Sätt dit en tångamperemeter och filmkamera? 
Sen behöver du väl ha en termoter som följer med på ute temparutern samtidigt också.
Ett enklare sätt kanske kunde vara att sätta in ett 230V portabelt tillfälligt och mäta med där en fas mätaren? Dom borde ju dra samma effekt förutsatt att dom är inställda på samma temperatur.
Isf kan du ju köra en längre period eller iaf en vecka så borde du ju kunna få en hyfsad bild av vad det drar.
Ett enklare sätt kanske kunde vara att sätta in ett 230V portabelt tillfälligt och mäta med där en fas mätaren? Dom borde ju dra samma effekt förutsatt att dom är inställda på samma temperatur.
Isf kan du ju köra en längre period eller iaf en vecka så borde du ju kunna få en hyfsad bild av vad det drar.
en ganska korkade id´e vore att stänga av hela huset förutom elementet... och sedan kolla hur mycket ström det har gått åt på 1 dygn, men det blir säkert kallt i huset.
/R
/R
men snälla nån, skruva upp en sån här på väggen bredvid elementet: http://www.blocket.se/vi/18748910.htm?ca=16_s
Tyvärr har jag inget vettigt att tillföra angående förbrukningen på befintligt element....
Men stäng av eländet och köp en billig fläktkonvektor ....när du skall vara där slå på fläkten för snabb uppvärmning) ...finns dyrare men classe som vanligt har ju allt..
Här dyrare sorten...
Här är en http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20194788...
Finns ju överallt på jula ..rusta ..coop mm....
Mvh
Men stäng av eländet och köp en billig fläktkonvektor ....när du skall vara där slå på fläkten för snabb uppvärmning) ...finns dyrare men classe som vanligt har ju allt..
Här är en http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20194788...
Finns ju överallt på jula ..rusta ..coop mm....
Mvh
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Förslaget att stänga av alla förbrukare utom elementet i förrådet får pris som den enklaste lösningen 
Med tanke på maten i frysen, plus att grannarna kanske tycker det är en aning originellt att sitta ett dygn i ett kallt och mörkt hus för att få veta förbrukningen på ett enda element, så får det nog bli en kupéfläkt och en termostat som får ersätta elementet under några dagar. Prylarna har jag redan så investeringen blir liten.
En riktig elmätare kan jag ju inte motstå men det kräver lite pillande i centralen så det får vänta ett tag.
Med tanke på maten i frysen, plus att grannarna kanske tycker det är en aning originellt att sitta ett dygn i ett kallt och mörkt hus för att få veta förbrukningen på ett enda element, så får det nog bli en kupéfläkt och en termostat som får ersätta elementet under några dagar. Prylarna har jag redan så investeringen blir liten.
En riktig elmätare kan jag ju inte motstå men det kräver lite pillande i centralen så det får vänta ett tag.
pillande i centralen?? du skulle ju mäta ett enda element, då skruvar du fast mätaren på väggen bredvid elementet, och drar 4 trådar till anslutningsdosan för elementet och kopplar där.
aha, jo visst är det!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden