6 454 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Mäta exakt kvadratmeter på en lägenhet
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Jo jag är helt med dig att allt inom det röda linje- utrymmet är bostadsyta förutom skorstenenD Daniel 109 skrev:
Dock om vi ponerar att jag har fullt med förråd istället för toa och dusch garderob köksvrå som klassas som förvaring. Så skulle det ingå som bostadyta då? Tex har jag tre förråd men de är inte i min lägenhet utan de är externt förlagd och då ingår alltså inte de i en beräkning av kvm. Hoppas du förstod. Man betalar inte för förråden i kvm priset utan i en separat del som en p-plats tex. Tillval men att det obligatoriskt kan ingå förråd även i lägenheten
En toalett eller duschrum är bostadyta men egentligen inget utrymme man hänger på länge utan man utför ett behov som är mer eller mindre tvunget att göra
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Syfte med en mätning av yta, är ofta att kontrollera uppgifter i ett prospekt före eller efter köp. Då har man liten nytta av mätning på ritning.K Kentaclinta78 skrev:
Det kan också vara kontroll efter ett bygge, då kanske man vill göra jämförande mätningar.
Men det finns många fler tänkbara syften med mätning.
Även öppen spis räknas med trots att man inte tillbringar mycket tid där.....K Kentaclinta78 skrev:
Lita att läsa här, https://www.hyresgastforeningen.se/globalassets/blanketter/mata-lagenhet.pdf och https://www.skatteverket.se/downloa...86/1365589839467/Hur+du+mäter+ditt+småhus.pdf
Förråd i lägenheten räknas med. Inte externa förråd.K Kentaclinta78 skrev:Tex har jag tre förråd men de är inte i min lägenhet utan de är externt förlagd och då ingår alltså inte de i en beräkning av kvm. Hoppas du förstod. Man betalar inte för förråden i kvm priset utan i en separat del som en p-plats tex. Tillval men att det obligatoriskt kan ingå förråd även i lägenheten
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Visst finns det många orsaker, dels pga att mätningsregler förändras eller var utfört 50 år sen på kanske tvivelaktiga sätt av vem? plus att man då vill veta den egentliga mätmetoden som gäller idag inkl vad det blir för kvm av det. Sen vad man då betalar pr m2 relativt andra lägenheter och bostadsområden och varför?H hempularen skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Där ser man vilket inkl garderober. vissa får ett förråd på köpet för en lägenhet där förrådet är externt. Vissa kanske betalar kanske 100 kr + extra för fler externa förråd som står tomma eller ingen använder, samt som du säger att vissa betalar m2 pris för förråd i sin lägenhetK Kane skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Enda sättet att vara säker på att det blir korrekt är att anlita en kvalificerad areamätare, som mäter på plats. Eller att gå en kurs hos SIS, som ger ut standarden SS 21054:2020. https://www.sis.se/utbildningar/alla-utbildningar/area-och-volym-for-byggnader/
Så svårt är det inte att mäta yta.
Från en besserwisser till en annan, så ska man enligt SS 21054:2020 (den standard som gäller) skilja på "yta" och "area". För att räkna ut boarea (BOA) i en lägenhet kan det ofta vara nödvändigt att känna till en hel del specialregler för vad som ska räknas med och inte räknas med. Till exempel om tjocka väggar ska räknas med, helt eller delvis, frågor kring rumshöjd, snedtak, trappor, avsatser, rörschakt, mm. Det är nästan aldrig så enkelt att det bara handlar om att multiplicera längd gånger bredd på ett golv.D Daniel 109 skrev:
Det är svårt, ibland mycket svårt eller till och med omöjligt, att helt säkert svara på hur stor en lägenhet är genom att endast utgå från en ritning, om man inte varit på plats och kunnat konstatera vad varje streck på ritningen representerar i verkligheten. Är ritningen verkligen skalenlig? Jag ser ingen skalstock på ritningen. Vem har gjort ritningen och kan ta ansvar för hur långt varje streck ska vara och vad det representerar? Jag kan till exempel inte vara säker på hur det ska mätas i fönsternischerna utan att ha sett det på plats. Ligger skorstensstocken i anslutning till en omslutande vägg eller en yttervägg så ska man inte räkna 15 cm in i den, utan då ska hela skorstensstocken räknas bort. Det finns ytterligare detaljer som man måste se på plats, för att kunna avgöra var man ska dra gränserna för uppmätningen.useless skrev:
Att det inte ska mätas på ritningen är klart, det påtalades tidigare i tråden. Men du gör det onödigt komplicerat.H Hasse Åberg skrev:Det är svårt, ibland mycket svårt eller till och med omöjligt, att helt säkert svara på hur stor en lägenhet är genom att endast utgå från en ritning, om man inte varit på plats och kunnat konstatera vad varje streck på ritningen representerar i verkligheten. Är ritningen verkligen skalenlig? Jag ser ingen skalstock på ritningen. Vem har gjort ritningen och kan ta ansvar för hur långt varje streck ska vara och vad det representerar? Jag kan till exempel inte vara säker på hur det ska mätas i fönsternischerna utan att ha sett det på plats. Ligger skorstensstocken i anslutning till en omslutande vägg eller en yttervägg så ska man inte räkna 15 cm in i den, utan då ska hela skorstensstocken räknas bort. Det finns ytterligare detaljer som man måste se på plats, för att kunna avgöra var man ska dra gränserna för uppmätningen.
När sa jag att man ska mäta på ritningen? Du har uppenbarligen inte läst tråden och sett bilden/ritningen?H Hasse Åberg skrev:Det är svårt, ibland mycket svårt eller till och med omöjligt, att helt säkert svara på hur stor en lägenhet är genom att endast utgå från en ritning, om man inte varit på plats och kunnat konstatera vad varje streck på ritningen representerar i verkligheten. Är ritningen verkligen skalenlig? Jag ser ingen skalstock på ritningen. Vem har gjort ritningen och kan ta ansvar för hur långt varje streck ska vara och vad det representerar? Jag kan till exempel inte vara säker på hur det ska mätas i fönsternischerna utan att ha sett det på plats. Ligger skorstensstocken i anslutning till en omslutande vägg eller en yttervägg så ska man inte räkna 15 cm in i den, utan då ska hela skorstensstocken räknas bort. Det finns ytterligare detaljer som man måste se på plats, för att kunna avgöra var man ska dra gränserna för uppmätningen.
Det jag sa var att bilden visar att det inte är någon komplicerad mätning som behöver göras.
Klicka här för att svara