Fick ta över en 42 tums samsung plasma idag. Eftersom jag bara har kört tjocktv innan har jag lite frågor. Till skärmen hör det en liten låda som jag förstått är signalmataning. Enda ingången i skärmen är moniotorkabel . Eftersom jag kör marksänd boxer undrar jag om det går att mata skärmen på nåt annat sätt. Via htpc borde det gå men finns det nån digitalbox box med rätt utgång eller måstre jag gå via "lådan" ?

Vad är det för modell på skärmen?

samsung PS-42P2SB

Är det inte TV-elektroniken du har i lådan? Var har du sensor för fjärrkontrollen? Samsung känner jag inte till men Pioneer har använt detta konceptet för att göra en mera slimmad bildskärmsdel som då hängs på väggen.

Skulle tro att med den 6 år gamla plasman måste du använda boxen. Finns inte mig veteligen ngn box som har VGA/DVI-utgång.
Antar att du vill koppla in tex DVD oxå, så då måste du ju iaf ha den där boxen. Skulle oxå tro att fjärren styr den där boxen.

Normalt sett är väl standardsvaret RTFM men jag kan väl vara såpass snäll att hänvisa till sindan 7 i den. Där syns det att du inte har någon SCART, utan du kommer behöva koppla den via RCA-kontakterna. Så då återstår bara frågan, kör du HD eller inte?

Nu syns det lite dåligt hur kontakten ser ut när jag tittar i manualen som jag hittade på nätet. Men kontakterna för kabeln mellan box och skärm ser ut som en vanlig DVI-kontakt.

Så det "kan" vara möjligt att montera använda en adapter HDMI-DVI för att mata skärmen direkt från box med HDMI. Alltså som vilken datorskärm som helst. Men det mesta av skärmens funktion sitter ju i den medföljande boxen vilket borde göra att i stort sett all tv-funktionalitet försvinner iom det.

Så, nja, använd den boxen som följer med tvn.

Nya ideer...

Skärmen hamnar i källaren istället för projektor. Matar den från min HTPC som innehåller allt jag behöver inklusive dvd och fjärrkontroll.Den analoga tv-modulen förpassas till elektronik-kyrkogården.

Istället för att skicka den kyrkogården... Jag är intresserad av den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.