Ja det är en glidkoppling så att konsollen kan justeras för olika bredder på vattenmätaren.
Kan inte se på bilden, men den avstängnings ventilen ser ut som en LK580, om så är fallet för du inte manövrera den utan planera in byte av konsol i närtid. Anledningen är att LK580 kan gå sönder genom att hela ventilhuset flyger ut, även kallat champagnekorken... Så dubbelkolla vad det står på ventilen
Kan inte se på bilden, men den avstängnings ventilen ser ut som en LK580, om så är fallet för du inte manövrera den utan planera in byte av konsol i närtid. Anledningen är att LK580 kan gå sönder genom att hela ventilhuset flyger ut, även kallat champagnekorken... Så dubbelkolla vad det står på ventilen
Du har en gammal LK-ventil. De måste du tyvärr byta för de klarar inte tidens tand och flyger lätt av med stor vattenläcka när man försöker manövrera dem. Läs mer t ex här:
https://roslagsvatten.se/vattenmatarbyte/5315
https://roslagsvatten.se/vattenmatarbyte/5315
Ja, måste/bör definitivt bytas. Lite märkligt att den inte bytts tidigare då det bevisligen har varit någon i modern tid och gjort presskopplingar direkt efter ventilen. Problemen med lk580, lk581 och lk582 har ju varit kända länge. Många va-bolag vägrar t.ex att byta vattenmätare på desa konsoller.
Hur som, bara att byta. Kostar inte en förmögenhet och är man någorlunda händig gör man det själv på en eftermiddag. Fixa fram ny konsol, boka avstängning i gatan av va-bolaget, byt konsol, låt va-bolaget slå på vattnet igen, klart. Värt att notera att du får inte själv röra avstängnings ventilen i gatan, skulle den gå sönder när du gör det så blir det väldigt dyrt.
Edit, det som kan ställa till det är om det är äldre dimensioner på inkommande rör. Själv hade jag gamla PEL rör med tjock vägg, så gick gräva fram inkommande utanför huset och dra om röret in. Var sand hela vägen ner så gick hyfsat lätt med en spade, men visst, betydligt större projekt...
Hur som, bara att byta. Kostar inte en förmögenhet och är man någorlunda händig gör man det själv på en eftermiddag. Fixa fram ny konsol, boka avstängning i gatan av va-bolaget, byt konsol, låt va-bolaget slå på vattnet igen, klart. Värt att notera att du får inte själv röra avstängnings ventilen i gatan, skulle den gå sönder när du gör det så blir det väldigt dyrt.
Edit, det som kan ställa till det är om det är äldre dimensioner på inkommande rör. Själv hade jag gamla PEL rör med tjock vägg, så gick gräva fram inkommande utanför huset och dra om röret in. Var sand hela vägen ner så gick hyfsat lätt med en spade, men visst, betydligt större projekt...
Redigerat:
Vi hade LK582 i vårt tidigare hus och fick även där höra historien om champagnekorken. Efter att ha pratat med vår vattenleverantör om avstängning inför byte fick vi höra att det är 580 och 581 som riskerar att flyga sönder, 582 har en annan konstruktion. De må läcka ibland men från vad jag hört bör de inte flyga sönder.
Just det, så vär det, får backa på det jag skrev tidigare.J jhall skrev:Vi hade LK582 i vårt tidigare hus och fick även där höra historien om champagnekorken. Efter att ha pratat med vår vattenleverantör om avstängning inför byte fick vi höra att det är 580 och 581 som riskerar att flyga sönder, 582 har en annan konstruktion. De må läcka ibland men från vad jag hört bör de inte flyga sönder.
Dock, eftersom den läcker, skulle jag rekommendera TS ett byte i närtid.
Klicka här för att svara