Hej!

Vad är det smidigaste sättet att trådlöst mäta och se energiförbrukningen på en VVB som är kopplad 2 fas 400v ?

För att se och övervaka värdet digitalt via app t.ex. Shelly, Tibber eller Home Assistant.

Ska koppla in en Shelly 1 Pro + Kontaktor i elcentralen för att kunna styra trådlöst men vill också kunna logga och övervaka energiförbrukningen trådlöst...
 
Shelly 3EM
 
X xLnT skrev:
Shelly 3EM
men den mäter ju på 3 faser ? blir det inte fel om jag bara kopplar den på 2 faser?

Dessutom är det 400 v
 
M morgonspöket skrev:
men den mäter ju på 3 faser ? blir det inte fel om jag bara kopplar den på 2 faser?

Dessutom är det 400 v
Du får ansluta enheten i elcentralen som matar din VVB. Varför skulle det vara speciellt med 400V fas-fas för?
 
X xLnT skrev:
Du får ansluta enheten i elcentralen som matar din VVB. Varför skulle det vara speciellt med 400V fas-fas för?
Eftersom om Shelly tror att det är 230v den mäter så blir siffrorna fel?
Då 400v / 230v = 1,74 ca

Men det kanske går att ställa in i programvaran att den ska gångra resultatet för att få ut rätt värde?
 
Jag har för dålig produktkännedom för att uttala mig om det.
Jag utgick ifrån att den skulle mäta total förbrukning som passerade genom den.
 
En 3EM kommer att funka utmärkt att mäta med.
Den mäter ju efter samma principer som nätägarens mätare.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
En 3EM kommer att funka utmärkt att mäta med.
Den mäter ju efter samma principer som nätägarens mätare.
Ja, shelly 3em behöver inte mäta 3faser, funkar även bra att mäta bara 2faser.
 
  • Schema för koppling av Shelly 3EM energimätare med tvåfasers (US) elsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bertil Wallin1
  • Laddar…
Hur gick det?
 
K kribban skrev:
Hur gick det?
inte hittat något bra sätt att mäta energiförbrukningen ännu tyvärr.
 
Hur avancerad vill du vara. Effekten vet du ju redan eller tar reda på ganska lätt. Typ ryck varenda propp utom VVB o tappa ur lite varmvatten. Läs sedan av effekten på elmätaren.

Sedan kan du mäta drifttid och då är frågan hur avancerat eller krångligt du vill göra det och vad syftet är. Är det för kontinuerlig automatisk loggning eller för en period för att få överblick?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.