21 361 läst ·
22 svar
21k läst
22 svar
Mäta 3-fas utan nolla
Ok
Hur ser det ut innan VVB? Har den en egen gruppledning? Brytare?
Hur ser det ut i centralen? Är det en gammal diazed eller en modern normcentral?
Har du mätt på säkringarna om det finns spänning där? På en diazedcentral är det enkelt, det ska finnas ett testhål i propphuven och man kan också mäta mot bottenkontakten. På en normcentral är det lite lurigare och man måste ta av kåpan. Detta rekommenderas INTE om man inte är bekväm med att arbeta med spänningen på och förstår hur det ska göras på ett säkert sätt.
Det verkar orimligt att elpatronen skulle gått men omöjligt är det som sagt inte. Då borde du iofs ha spänning på fram till den.
Kan du ta bilder på hur det ser ut och beskriva hur du mäter?
Är du minsta osäker bör du kontakta elektriker som du själv var inne på men du har ett vettigt instrument för att göra åtminstone några enkla kontroller för att utesluta enkla fel.
Hur ser det ut innan VVB? Har den en egen gruppledning? Brytare?
Hur ser det ut i centralen? Är det en gammal diazed eller en modern normcentral?
Har du mätt på säkringarna om det finns spänning där? På en diazedcentral är det enkelt, det ska finnas ett testhål i propphuven och man kan också mäta mot bottenkontakten. På en normcentral är det lite lurigare och man måste ta av kåpan. Detta rekommenderas INTE om man inte är bekväm med att arbeta med spänningen på och förstår hur det ska göras på ett säkert sätt.
Det verkar orimligt att elpatronen skulle gått men omöjligt är det som sagt inte. Då borde du iofs ha spänning på fram till den.
Kan du ta bilder på hur det ser ut och beskriva hur du mäter?
Är du minsta osäker bör du kontakta elektriker som du själv var inne på men du har ett vettigt instrument för att göra åtminstone några enkla kontroller för att utesluta enkla fel.
Men om du har 0 volt på faserna in i varmvattenberedaren så sitter ju felet någonstans innan VVB...P Puppen skrev:Bakgrunden är att den inte värmer vattnet plötsligt. Varken säkringen till VVB eller någon av dom tre huvudsäkringarna har löst ut. Det finns flera centraler i huset, men all annan utrustning fungerar och inga andra säkringar har heller löst ut. VVB är inkopplad utanför någon av jordfelsbrytarna (varför?). Elpatronen är bara ett år gammal, och det är ju en ganska enkel konstruktion så det skulle vara lite märkligt om den bara lagt av plötsligt. Helt säker kan man ju inte vara dock...
Har du spänning på ledaren ut från säkringsskåpet?
Finns det någon brytare mellan elskåp och VVB?
Den har en egen gruppledning, ingen brytare mellan central och VVB. Centralen är en normcentral. Känner mig inte bekväm med att börja öppna upp den och dona.
Nu har säkringen till VVB börjat slå av. Slår man på den går det 2-3min och sen slår den från, vilket är exakt samma beteende som för ett år sen då elpatronen behövde bytas. Då såg den ut så här... Jag antar att den på grund av all kalk behövde arbeta så hårt att säkringen slog från pga. överbelastning?
Nu har säkringen till VVB börjat slå av. Slår man på den går det 2-3min och sen slår den från, vilket är exakt samma beteende som för ett år sen då elpatronen behövde bytas. Då såg den ut så här... Jag antar att den på grund av all kalk behövde arbeta så hårt att säkringen slog från pga. överbelastning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ok.P Puppen skrev:Den har en egen gruppledning, ingen brytare mellan central och VVB. Centralen är en normcentral. Känner mig inte bekväm med att börja öppna upp den och dona.
Nu har säkringen till VVB börjat slå av. Slår man på den går det 2-3min och sen slår den från, vilket är exakt samma beteende som för ett år sen då elpatronen behövde bytas. Då såg den ut så här... Jag antar att den på grund av all kalk behövde arbeta så hårt att säkringen slog från pga. överbelastning?
[bild]
Vad får du för mätvärde om du mäter på ingående ledare till VVB?
Även om elementet är trasigt skall du ha 400V mellan faserna där (VVB av, säkring på).
Smart, nu visar den 400V. Säkringen måste börjat slå av idag och varit avslagen när jag mätte första gången utan att jag faktiskt dubbelkollat då den inte slagit från tidigare... Då är det troligtvis elpatronen som säckat ihop på bara ett år. Tack för all hjälp!C chrille-gäddan skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Men har alltså alla 3 säkringarna löst ut? Eller iallafall 2? Ett fel i patronen borde inte lösa ut alla säkringarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
