Om jag vill kontrollera att faserna till varmvattenberedaren har ström, hur ska jag placera mätstickorna på spänningsprovaren? VVB är inkopplad på 3-fas med L1, L2, L3 och jord (nolla finns ej). Spänningsprovaren har + och - och ska klara av 400V.

tommib
Välkommen till forumet!

Du ska mäta fas-fas och kontrollera att där är 400 V mellan varje par av faser. Du ska alltså göra tre mätningar. Se upp så du inte kortsluter med mätproberna. Detta förutsätter att du har en spänningsprovare som är avsedd för detta. Vad har du egentligen? Det är väldigt ovanligt vad jag vet att en spänningsprovare har prober märkta + och -. Bild?

Tack, och tack för snabbt svar! Det är en väldigt enkel variant, långt ifrån något proffsverktyg... Enkel spänningstestare med svart sladd på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mät som Tommi skrev. Mellan L1 och L2, mellan L1 och L3 samt mellan L2 och L3. Samtliga mätningar ska visa 400V.

MultiMan
tommib tommib skrev:
Det är väldigt ovanligt vad jag vet att en spänningsprovare har prober märkta + och -. Bild?
Är det verkligen det? Min har det (Beha-Amprobe) och när jag tittar igenom sortimentet på andra så har även de andra märkena röd/svart probe och märkning +/- (Chauvin Arnoux och Fluke).

Röd och svart probe från multimeter med tydlig märkning för positiv och negativ pol.
Röd och svart multimetersond mot vit bakgrund, märkta med +/- för elektrisk mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Proberna är inte märkta + och - på den du har. Däremot finns mätdioder som lyser för att visa polaritet om du mäter likspänning.

Eller jo, de var märkta. Det är för mätning av likspänning.

tommib
Mjahapp... jag hade fel ang märkningen uppenbarligen. Tänkte att det var väldigt oväsentligt vid mätning av växelspänning men jag glömde att de kan användas till likspänning också.

Tack för alla svar :)

tommib
Vad fick du för resultat då? Nyfiken undrar....

• Gilla
sprlmp
  • Laddar…
Inget utslag alls... Även provat på vanliga vägguttag så det är inte mätaren det är fel på. Bara att börja felsöka (ringa en elektriker)!

Det där låter märkligt. Berätta lite mer om installationen. Jag förutsätter att du har kontrollerat säkringarna i centralen?

Är den inkopplad i husets enda central? Annars, fungerar något annat som går på samma central?
Har du möjligen en separat jordfelsbrytare till detta?

Har du någon brytare som kan bryta bort vvberedaren?

tommib
Du kan väl börja med lite enkla grejer själv.

Har det funkat tidigare?
Har det måhända gått någon säkring?
Hur ser det ut i centralen?
Finns något annat på samma gruppledning?

Ingen idé att ringa elektriker om det är så enkelt som att säkringen gått....

Nissens
J Johan456 skrev:
Mät som Tommi skrev. Mellan L1 och L2, mellan L1 och L3 samt mellan L2 och L3. Samtliga mätningar ska visa 400V.
Men, ts ville ju mäta ström... du tänker väl mer på spänning? ;)

Bakgrunden är att den inte värmer vattnet plötsligt. Varken säkringen till VVB eller någon av dom tre huvudsäkringarna har löst ut. Det finns flera centraler i huset, men all annan utrustning fungerar och inga andra säkringar har heller löst ut. VVB är inkopplad utanför någon av jordfelsbrytarna (varför?). Elpatronen är bara ett år gammal, och det är ju en ganska enkel konstruktion så det skulle vara lite märkligt om den bara lagt av plötsligt. Helt säker kan man ju inte vara dock...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.