Om det är anslutning X1 pinne 7 du vill använda så behövs bara ett 250 ohm motstånd så ger 0-20mA 0-5volt.
Kan ju gå att ändra i inställningar direkt till 0-5 volt. Det finns inget med växelspänning på någon styr in- eller ut-gång. Allt är DC.

För att återknyta till Ebay mojängen så står det 2 mA på den blå transformatorn och jag hittade lite olika schema och det ser ut som att den får bara matas med 2 mA så ska den "mäta" spänning så behövs det motstånd på ingången ( ett schema hade 4 st 68 kOhm i serie )

Protte

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du behöver i princip inget yttre alls för att mäta på den omformaren. Om du vill registrera någon variabel i den kan du konfigurera och skala analogutgången till att spegla och sen koppla den direkt mot en ADC pinne på ditt kort. Så tex varvtal 0-1500 rpm -> 0-5 V ut att mäta på.
Ah, ja, det vore ju bra !

Jag ska kolla så det säkert är en ASC400 först bara... :)

Ja om det är så behöver du bara ett motstånd som prototypen skrev för att få spänning till din ingång från strömsignalen 0-20 mA. Dvs lägg motståndet i omformaränden eller vid ditt kort parallellt signal till GND. Sen kan du enkelt välja vad som tas ut där och hur du vill skala det via parametrering i omformaren.

Ett annat alternativ om det är den typen omformare eller andra i samma härad och ABB är att kommunicera modbus via 485 snitt. Då kan du både läsa och skriva det mesta till den. Ja allt egentligen eftersom den lilla panelen jobbar med samma protokoll.

Varför inte gå på Modbus kommunikation med omriktaren i stället, om du har en RPI så är det väldigt enkelt.

S Schäfer skrev:
Varför inte gå på Modbus kommunikation med omriktaren i stället, om du har en RPI så är det väldigt enkelt.
Kan du kanske definiera "väldigt enkelt" eller peka på var jag kan hitta information om hur jag gör det?

Jag har nu kollat upp frekvensomvandlarna och det är en ABB ASC400 och en ABB ASC350 vi har.

Jag har skrivit program till en raspberry pi för att läsa av en elmätare via modbus. I jämförelse med att mäta en analog spänning är det kanske överord att kalla det väldigt enkelt, men det går och du kan få ut mycket information på det viset. I manualen finns en beskrivning av vad du kan göra med modbus. https://library.e.abb.com/public/35b71d37347755c9c1256d2800408600/ACS400userman_revC.pdf . Sedan kan du hitta information om protokollet på nätet för att lära dig mer om formatet på meddelanden och beräkning av CRC16. Engelska wikipedia är en början. https://en.wikipedia.org/wiki/Modbus Du behöver en RS485-port till raspberryn. Det finns en UART i den 50-poliga DIL-kontakten på raspberry pi. Med den, en GPIO för att bestämma riktning på dataflödet och en RS485-transceiver har du vad du behöver i hårdvara. Alternativt använder du en RS485-port för USB. Det är möjligt att ha flera enheter på samma buss. I ditt fall två frekvensomriktare. De måste konfigureras till att ha olika enhetsnummer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.