Det beror på, jag trodde inte att du var intresserad av detaljer utan bara ville ha något färdigt.

Men den transformator med förstärkare/dämpning som du har länkat till saknar likriktarbrygga vilket gör att det är AC-spänning ut med, du vill omvandla det till DC innan du mäter på det och för det behöver du "åka och köpa några kondingar och motstånd" vilket du inte vill.

M malloballo skrev:
Det beror på, jag trodde inte att du var intresserad av detaljer utan bara ville ha något färdigt.

Men den transformator med förstärkare/dämpning som du har länkat till saknar likriktarbrygga vilket gör att det är AC-spänning ut med, du vill omvandla det till DC innan du mäter på det och för det behöver du "åka och köpa några kondingar och motstånd" vilket du inte vill.
Tack för förklaringen! :)

Ah, då förstår jag om det är AC ut också från den... Hade tagit förgivet att det skulle vara 0-5VDC eftersom den är för Arduino... :o

Ja, nästan. Du behöver dock forfarande en kondensator med för att likrikta det till en stabil spänning att mäta för arduinon. En likriktarbrygga och en 10uF konding sedan in till motståndskortet så får du ut en hanterbar spänning ut.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
När jag tittar på det
anders07 anders07 skrev:
Jag var väl mer inne på att köpa något färdigt kort för det... Hittade denna nu:
[länk]

Månne den skulle fungera?
Det kortet du länkat till borde göra jobbet men det går inte att hitta något datablad eller annat så funktionen är lite dolda i det dunkla.
Enligt beskrivningen skall den klara upp till 250VAC och utsignalen skall gå att variera, är nog det som potentiometern är till för.

Jag är lite nyfiken vad är det för en frekvensomformare? Känns som väldigt udda lösning att styrsignalen är en variabel växelspänning.

Jag hittar inget schema på prylen du länkar till. Men jag antar att den galvaniskt isolerar signalen och skalar ner den till 5V nivåer som du kan ta in på arduinon. Genom att sampla signalen tillräckligt ofta kan du räkna ut spänningen utan att likrikta först. Det snyggaste skulle då vara att att beräkna RMS-värdet. Men det är tveksamt om arduinon är rätt processor för sådana beräkningar. Kanske om du kan få över data med rimlig hastighet till Raspberryn och göra beräkningen där. Att sätta en likriktare efter kretsen i fråga är inte rätt lösning. Och ännu mindre före.

Två saker är att tänka på dock. Den är gjord för upp till 250V in. Är det en ställbar förstärkning på kretsen? Annars kan du få dålig upplösning på de låga nivåerna. Är du säker på vad du skriver att styrsignalen är en växelspänning som varierar i både spänning och frekvens? Den lösningen har jag aldrig sett. Men om det stämmer så behöver du fundera på vid hur låga frekvenser som kretsen du länkar till kan jobba. Det går att lösa problemet med kretsen du länkar till. Men det känns för mig som ett jobb med mjukvara som vida överskrider jobbet med att bygga en egen krets med likriktare.

Vad är det för pryl det sitter på?

• Gilla
anders07
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag var väl mer inne på att köpa något färdigt kort för det... Hittade denna nu:
[länk]

Månne den skulle fungera?
Den funkar bra för ditt fall säkert extra fint och säkert med den lilla spänningstrafon som skiljare och med förstärkare ut. Som du är ute efter något färdigt är den väl perfekt.

Men som andra nämnt är även jag intresserad av vad det är du ska mäta. Verkar vara ett ovanligt snitt för börvärde och omformare.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Jag är lite nyfiken vad är det för en frekvensomformare? Känns som väldigt udda lösning att styrsignalen är en variabel växelspänning.
Det är ett par ABB frekvensomvandlare... Vet är inte säker på modellbeteckning men tror kan vara ACS400.

Vad jag vet har ABB 0-10V(DC) och 0-20mA (ström) ingång för analoga signaler.
Spänning eller strömingång väljs med DIP-switchar.
Sedan finns det några digitala ingångar för 24V(DC).

• Gilla
anders07
  • Laddar…
På sidan 21 i följande manual hittar du styranslutningar.
https://library.e.abb.com/public/cd423a65c9aa4fe9c2256de8004d6e8a/ACS400se.pdf

Analoga ingångar kan konfigureras för 0-10V, 0-20 mA eller 4-20 mA. Det är precis som på de flesta frekvensomriktare. Det är inte lämpligt att ansluta en växelspänning på de ingångarna. Om det stämmer att det är den frekvensomriktaren du har är frågan om det är likspänning eller likström du skall mäta. Växelspänning lär det inte vara.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
OM(!) det är en ASC400 så verkar den ju ha 0-10VDC kontrollsignal enligt https://library.e.abb.com/public/35b71d37347755c9c1256d2800408600/ACS400userman_revC.pdf

Jag har bara fått informationen från tidigare "pumpgubbe" som är elbehörig och har själv inte "vågat" rör något av hans gamla grejer eftersom han är väldigt noga med att bara behöriga får skruva där (jag är ju dock utbildad elmaskinist men ej behörig)...

Är det VDC så fungerar ju den lilla 25VDC mätaren direkt!
https://www.ebay.com/itm/DC-0-25-V-...452168&hash=item2f0639248d:g:6EMAAOSwpONZU4Tg

Om man använder nano o rpi så måste man vara beredd att programmera också. Från 24vac, 2 motstånd för att få ner spänningen till under 5v. Sedan sampla i arduinon för att fånga topparna. Behövs inga kondingar.

L largab skrev:
Om man använder nano o rpi så måste man vara beredd att programmera också. Från 24vac, 2 motstånd för att få ner spänningen till under 5v. Sedan sampla i arduinon för att fånga topparna. Behövs inga kondingar.
Jag har redan en trycksensor kopplad på Nano'n och programmeringen är inget problem!
Elektronikkomponenter inklusive trycksensor, temperatursensorer och en Arduino Nano på ett bord, märkta för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du behöver i princip inget yttre alls för att mäta på den omformaren. Om du vill registrera någon variabel i den kan du konfigurera och skala analogutgången till att spegla och sen koppla den direkt mot en ADC pinne på ditt kort. Så tex varvtal 0-1500 rpm -> 0-5 V ut att mäta på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.