Jag har försökt Googla för att hitta lösningar på hur jag kan mäta 24 VAC och få det till en "mätare" i Raspberry PI.

Det är en Frekvensomvandlare jag vill "mäta" där signalen är 24 VAC (24 V = 50 Hz, 0 V = 0 Hz) linjär kurva.

Jag har redan en Raspberry PI med en Arduino nano som A/D för trycksensor men hittar inte någon vettig komponent som kunde hjälpa mig med 24 VAC...

Något tips, någon?

Den mäter väl 0-5 V på analogingångarna så du kan ju göra en spänningsdelare med två motstånd för att få en hanterbar nivå?

Edit; och använda arduinon då med.

Är det växelspänningen som är problemet? Likrikta och kör genom en passande spänningsdelare?

• Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Som sagt, en Graetz-brygga, en konding, en motstånd i serie, en konding till och två motstånd kopplade som spänningsdelare gör biffen. Likrikta, glätta, motstånd, glätta, dela spänning -> mät.

In this project, we are going to make an AC Voltage Measuring Device using Arduino, which will measure the voltage of Alternating Current Supply at our home. We are going to print that voltage on serial monitor of Arduino IDE as well as show on the multimeter.

Making a Digital Voltmeter is a lot easy than making an analog one because in case of analog voltmeter you must have good knowledge of physical parameters like torque, friction losses etc. whereas in case of digital voltmeter you can just use a LCD or LED matrix or even your laptop (as in this case) to print the voltage values for you. Here are some Digital Voltmeter Projects:

https://circuitdigest.com/microcontroller-projects/arduino-ac-voltmeter

Inte ett dugg svårt. En adc av valfri typ, en likritkarbrygga,några kondingar och motstånd så är det klart. Finns massor info om man söker.

Eftersom det du vill mäta är något som kommer ut ur en frekvensomriktare är det troligt att du måste börja med att filtrera spänningen. Om du vill köpa en färdig enhet så måste du kontrollera att den har ett filter på ingången och att den inte blir förstörd av elaka transienter. När spänningen är filtrerad är det troligen tillräckligt för ändamålet att likrikta och glätta varefter du mäter den glättade likspänningen och skalar om till önskad enhet. Det ger inte en hög precision på mätningen, men det kanske inte heller behövs.

En annan fundering är om det inte är enklare att mäta frekvensen. Då filtrerar du spänningen och låter den gå in i en komparator så att du får ut en fyrkantvåg som du tar in på en processorpinne. Vid så låga frekvenser som 50 Hz kan du använda vilken pinne som helst, men det kan underlätta lite att använda en pinne med möjlighet till interrupt vid förändring.

M malloballo skrev:
Inte ett dugg svårt. En adc av valfri typ, en likritkarbrygga,några kondingar och motstånd så är det klart. Finns massor info om man söker.
Nu är jag ju som sagt ute efter något färdigt kort och inte förslag som "en adc av valfri typ"... Tack ändå!
Ville jag löda, räkna och experimentera hade jag sökt på Google och gjort det...

A Avemo skrev:
Eftersom det du vill mäta är något som kommer ut ur en frekvensomriktare är det troligt att du måste börja med att filtrera spänningen.
Jag tänkte mäta styrspänningen som är 0-24VAC 50Hz och inte vad frekvensomvandlaren ger ut till motorn...

Från alla svar här kan jag väl kanske konstatera att det inte finns något färdigt kort att köpa för detta (om inte det jag postade ovan kan fungera)...

Jag är vill alltså inte åka och köpa "några kondingar och motstånd" utan köpa något färdigt!

Det är korrekt uppfattat. Det finns inget kort som du bara kan hänga på och få till att funka.

Men visst, är priset inget bekymmer så finns det elektronikkonsulter som kan utveckla precis det du vill ha inklusive en mjukvara som kan läsa det.

Raspberry/Pi är helt enkelt fel val från början om man inte är beredd att göra en del av jobbet själv. Det finns PLC system och en del andra DAQ system som kan göra det du vill, men då till helt andra pengar.

Redigerat:
Kortet jag länkar till ovan verkar göra det ..

anders07 anders07 skrev:
Kortet jag länkar till ovan verkar göra det ..
Nej

Kan du utveckla det eller bara vara grinig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.