nikasp
Tjena, har kört den här MASU 650-slungan kanske 12 ggr totalt sedan vi köpte den med huset. Den driver nu lite halvdåligt med hjulen, står och rycker ibland, trots att jag justerat wiren. Har dålig koll på att skruva i snöslungor och manualen var av enklare sort ("lämna in till verkstad"). https://www.al-ko.com/shop/media/uploads/469186.pdf (verkar vara likadan maskin som AL-KO SnowLine 620 E II.

Tacksam för mektips. Är det någon rem eller friktionskoppling jag ska kolla upp och brukar det innebära ny del eller justeringsfråga?

Dessutom:
På AL-KO står det såhär: "Hjuldriften är oberoende, så att slungan lätt kan manövreras när man röjer snön.". Vet inte om jag missat något men på min driver den på ett hjul (funkar dåligt att köra så), alt så rycker man en sprint och drar ut hjulet en bit och får tvåhjulsdrift MEN inte differential så den är lite trögjobbad vid tvära svängar och när man ska vända hela maskinen. På betonggolv i garaget är den nästan omöjlig att hantera med tvåhjulsdrift ikopplad så jag måste alltid flytta sprinten på slutet = lite jobbigt.

Vit MASU Snow Buster 650 snöslunga med svarta handtag och hjul, står parkerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antagligen så är friktionshjulet slut och behöver bytas.

nikasp
Det var lite svårgooglat på Masu men den verkar heta Masu 650. Har en Loncin-motor på 7 hk vilket ska vara bra och samma som i AL-KO och Stiga. Ska försöka hitta nån servicemanual och ställe för reservdelar.

nikasp
Remmen driver från motorn ett större hjul som friktionshjulet löper mot.
Man växlar genom att flytta friktionshjulet så man får olika utväxling.

Din slunga är nog likadan som AL-KO bara brandad i annat namn.
Kolla reservdelar till tex AL-KO 620 som ser väldigt lik ut din maskin..

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Borde sitta en löstagbar plåt på undersidan. Ta bort den så ser du det mesta av drivlinan.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.