4 461 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Måste vi skicka kopia av besikt.protokoll efter att vi ångrat köpet?
Ytterst märkligt att besiktningsmannen har upphovsrätten till ett beställt undersökningsarbete, det är ju inget konstnärligt verk (??) utan förhoppningsvis ett objektivt redovisande av fakta.
Att däremot användningsområdet begränsas kan jag ha en viss förståelse för, det kan ju tex krävas andra och grundligare inspektioner för en försäkring.
Att däremot användningsområdet begränsas kan jag ha en viss förståelse för, det kan ju tex krävas andra och grundligare inspektioner för en försäkring.
Moderator
· Stockholm
· 57 859 inlägg
Nu är jag ingen hejare på upphovsrätt, och har aldrig varit överdrivet intresserad. Men såvitt jag förstår så har man i princip alltid upphovsrätten till det man skriver oavsett om det är ett dataprogram, bok eller tidningsartikel. Sedan ingår det oftast i ditt anställningsavtal att arbetsgivaren får mer eller mindre fullständig exklusiv rätt till det du skapar, men det är alltså en form av licensiering.
Ja men det står oxå vad påföljden blir och det är att de kommer inte vilja ha ansvar för protokollet. Man hänvisar oxå till avtalets ändamål som vi inte ser det kan stå där att det ok att täckna försäkring eller nåt..hempularen skrev:Njoo.. Där står ju att den inte får användas för annat ändamål än det avtalade, och det står att förrättaren har upphovsrätten. Det tolkar jag som att det vore ett intrång i upphovsrätten att ex. använda den som underlag för en försäkring.
Givetvis så beror det då på hur ändamålet är är uttryckt i avtalet.
Redigerat:
OT, men: Den något tveksamma källan (speciellt i såna här sammanhang) Wikipedia: "Upphovsrätt bygger på idén att den person som har skapat ett verk av en viss verkshöjd".hempularen skrev:
Så här står det i uppdragsbekräftelsen från OCAB;
Jag tycker att villkoret är tveksamt. Hyr jag in en besiktningsman så vill jag såklart ha full nyttjanderätt till protokollet. Ett sånt här villkor skapar osäkerhet för mig - kan jag t.ex. lägga ut protokollet på byggahus.se för att få hjälp med att tyda det? Nu har jag inte haft tid, lust eller ork att diskutera villkoren med OCAB - särskilt inte då jag hade en deadline för att kunna frånträda köpet.
Angående själva besiktningen så gjorde besiktningsmannen ett utmärkt jobb.
Även texten som jag citerat ovan finns med.ÄNDAMÅLET MED BESIKTNINGEN
Det avtalade ändamålet med att genomföra en överlåtelsebesiktning enligt SBR-modellen är
att inför en fastighetsöverlåtelse med hjälp av en byggteknisk besiktning samla och redovisa
mesta möjliga väsentliga information om byggnadens fysiska skick vid besiktningstillfället.
Resultatet av denna byggtekniska besiktning redovisas på så sätt att besiktningsförrättaren
upprättar ett besiktningsutlåtande som sänds till den som beställt besiktningen. Med hjälp av
den kunskap som förmedlas i ett besiktningsutlåtande ges redan före en fastighetsöverlåtelse
ett säkrare underlag för att bedöma byggnadens verkliga skick och den förväntan
en köpare kan ha på byggnaden.
Överlåtelsebesiktningen ersätter inte köparens undersökningsplikt.
Överlåtelsebesiktningen är en del av köparens undersökningsplikt. Även sådana delar
av fastigheten med byggnaden som inte besiktigas ingår i köparens
undersökningsplikt.
Jag tycker att villkoret är tveksamt. Hyr jag in en besiktningsman så vill jag såklart ha full nyttjanderätt till protokollet. Ett sånt här villkor skapar osäkerhet för mig - kan jag t.ex. lägga ut protokollet på byggahus.se för att få hjälp med att tyda det? Nu har jag inte haft tid, lust eller ork att diskutera villkoren med OCAB - särskilt inte då jag hade en deadline för att kunna frånträda köpet.
Ja deras vilkor... Rätt märkligt att så många anlitar de utan att ifrågasätta, men och andra sidan har jag aldrig varit med om några problem med protokollen. Det är iof bra. Själv köpte jag utan att besiktapelpet skrev:Så här står det i uppdragsbekräftelsen från OCAB;
Även texten som jag citerat ovan finns med.
Förresten hur vet du att han/hon gjort utmärkt jobb? Har du annat referens oxå? Eller viste du skicket och checkade av bara?
Jag har kännsla att ju dummare uttalande eller ju mer gnäll desto positivare upplevelse valuta för pengarna. Speciellt för unga som inte har bott i hus innan.
Besiktningsmannen tog sig ordentlig med tid att gå igenom alla förutsättningar med mig, och tittade igenom huset nogrannt och förklarade vad han tittade efter och förklarade. Jag har läst på en massa innan om vad man ska titta på vid en besiktning och tyckte att inte att han slarvade igenom något eller missade något. Dessuom förklarade han några saker om konstruktionen som han jag inte visste om, och gav en hel radda tips som var värdefulla. Protokollet var också korrekt.storken skrev:
Givetvis kan han ha missat något mögel eller liknande, men jag har inte sett några tecken på det hittils.
Låter som en normal sociala begåvad en ;-)
Det det som jag brukar sortera de bra eller dåliga. Antar att kunskapsmässigt klarar de av minimum kravet dvs klarar av att utföra sitt jobb.
Jag har varit med på runt 50 besiktningar och det är alltid det sociala som ger upplevelser.
Sen finns det några riktigt odugliga och ännu färre riktigt bra.
Kul att ni var nöjda!
Lycka till med letandet!!!
Ett tips är att nu när ni har etablerat kontakt så kan du alltid skicka en mail till honom /henne och bolla frågor! Inte helt fel.
Det det som jag brukar sortera de bra eller dåliga. Antar att kunskapsmässigt klarar de av minimum kravet dvs klarar av att utföra sitt jobb.
Jag har varit med på runt 50 besiktningar och det är alltid det sociala som ger upplevelser.
Sen finns det några riktigt odugliga och ännu färre riktigt bra.
Kul att ni var nöjda!
Lycka till med letandet!!!
Ett tips är att nu när ni har etablerat kontakt så kan du alltid skicka en mail till honom /henne och bolla frågor! Inte helt fel.
Klicka här för att svara