Jag ska ställa detta växthus med glas på 5 kvm på stenplattorna. Jag ska skruva fast växthuset med fransk träskruv i de tryckta reglarna som är invägda så nu är det spikrakt åt alla håll. Men måste reglarna förankras i plattorna på något vis och i så fall hur? Det känns som om växthuset blir tungt nog med allt glas eller kan det komma en vindby och välta alltihop? :x

• DSCN0400.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0401.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, svarar själv: Ja, det måste det. I kväll kommer en betongborr, medföljer en man som vet att hantera den. Fick frågan: "Vad känns jobbigast: att allting välter eller att förankra det?" OK, fattar....

• Gilla
JanPaananen
  • Laddar…
Jag skulle tro att rekommendationen från tillverkaren är att växthusets ram skall gjutas fast i en murad grund eller i plintar.

Ja, det står: "Det är nödvändigt att förankra fundamentet i betong". Det står också: "Det underlättar arbetet avsevärt ifall Ni följer instruktionen". :p

• Gilla
undine
  • Laddar…
Frågan är om det ens räcker med de där plattorna, se till att samtliga plattor är fästa i reglarna. Det handlar inte om att huset välter, det skall hindras från att flyga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.