B
Känns märkligt. Mina solceller varierar i alla fall mer än så, även om man kan hitta. Plus minus några kWh per dygn kan det vara, men exakt varje timme. Nope, inte om man är hemma i alla fall. Alltid är det nån som startar en disk eller tvättmaskin eller annat.

För konsumtion vet jag ibland att de ersätter med prognosvärden eller simulerade värden. Kanske gör de samma med produktion? Det kan vara t.ex. om man tappat kommunikation med elmätaren. Det brukar fixa kommunikationen långt innan fakturan är skickad, och eftersom mätaren sparar värden så lagas felet oftast utan att man som konsument märker det.

Men kikar man i appen brukar jag ibland se att gårdagens konsumtion ser konstig ut. Och några dagar senare så har den ändrats och ser normal ut igen.

På större mätare kan det bli lite "digital" konsumtion, beroende på hur mätaren är inställd. kanske inte finns på mindre mätare. Vet att vi på en större elmätare inte kunde se hur många kWh som förbrukats en given timme, bara hur många MWh (med 1 decimals nogrannhet) som passerat mätaren.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K
L LabanW skrev:
Nätägaren Vattenfall Eldistribution.
Hur ser det ut i växelriktarens App? Som jämförelse?

Jag hade försökt provocera fram en förändring genom att göra något som en dag antingen ökar eller minskar förbrukningen

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Växelriktaren.

Skärmdump av växelriktarens data med genererad energi, effektivitet och topproduktion per dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Avläsning av elmätaren gav 10,096kWh överskott idag 23/5.

Jag meddelade Vattenfall Eldistribution att överskott från min solcellsanläggning var fel.
Det tog inte många minuter innan mina sidor hade nya siffror på mitt överskott.
Tabeller och graf som visar timvisa mätvärden för solcellsanläggningens energiproduktion och överskottssäljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Intressant!
Jag har inga solceller, men här sedan länge ställt mig frågan om man kan lita på elmätningen?
I mitt fritidshus står kylskåpet på och reningsverket kan starta sprinkler när den tycker det behövs (ej klockstyrt). Annars är allt avstängt förutom larm.
Förbrukningsmönstret ser nästan exakt likadant ut timme för timme, dag efter dag.
Helt omöjligt att det blir så.
Man sätter upp en egen elmätare också. Jag har t.ex. en Fronius växelriktare till mina solceller och har kompletterat det med en Fronius Smart meter. När jag jämför mellan E.ON (Nätägare) och min egen mätare så är det alltid samma.Möjligt att det på en månad skiljer på decimalen men det är inte mycket.

Det tycks vara en populär myt att elbolaget lurar dig. Men i mitt fall är det iallafall inte så.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Nätägaren Vattenfall Eldistribution.
Hur matematikerna på VF funkar är skrivit i stjärnorna... helt tokiga sätt att räkna förbrukning på och en massa konstiga kompensationer för dagar då dom inte har haft kontakt med mätare. Heltokigt... men det brukar bli rätt sätt över säg en månad... (jag har inga celler...)

//

M MatteBus skrev:
Man sätter upp en egen elmätare också. Jag har t.ex. en Fronius växelriktare till mina solceller och har kompletterat det med en Fronius Smart meter. När jag jämför mellan E.ON (Nätägare) och min egen mätare så är det alltid samma.Möjligt att det på en månad skiljer på decimalen men det är inte mycket.

Det tycks vara en populär myt att elbolaget lurar dig. Men i mitt fall är det iallafall inte så.
Kan vara så som tensiden skrev i #12 att det handlar om att den grafiska presentationen har ofullkomligheter (buggar), fast själva debiteringsmätningen är korrekt.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.