HJÄLP!
Vi håller på att fräscha upp vårt kök som är en blandning av olika byggstilar.
Ena väggen är en stenvägg (yttervägg) med betongputs och målad i minst tre lager plastfärg de senaste 50-60åren 🫣
Vår tanke var att skrapa bort all färg, vilket är lättare sagt än gjort för att sedan lägga på gipsputs och måla med diffusionsöppenfärg.
När vi nu skrapat i en vecka utan önskat resultat börjar vi fundera…
Om väggen klarat sig i alla dessa år utan att ta skada av plastfärgen. Måste vi verkligen då få bort all färg innan vi lägger på gipsputs?
Huset är en skånelänga från slutet på 1800-talet, renoverad på 60-talet.
Självdrag och eluppvärmt.
Utsidan är kalkad
Ena väggen är en stenvägg (yttervägg) med betongputs och målad i minst tre lager plastfärg de senaste 50-60åren 🫣
Vår tanke var att skrapa bort all färg, vilket är lättare sagt än gjort för att sedan lägga på gipsputs och måla med diffusionsöppenfärg.
Om väggen klarat sig i alla dessa år utan att ta skada av plastfärgen. Måste vi verkligen då få bort all färg innan vi lägger på gipsputs?
Utsidan är kalkad
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Nej du behöver inte få bort all färg, men till stora delar är det bra så du tänker rätt.J Jessica Hagman1 skrev:HJÄLP!
Utsidan är kalkad
Ja det kommer att bli bättre än innan kan väggen andas på delar av ytan så underlättar det, det ser inte ut att vara under mark heller för den delen så det känns lungt.J Jessica Hagman1 skrev:
Annars kan ni köpa en slipmaskin, t ex en excenterslip, och brassa på med sandpappersrondeller kornstorlek 40 eller 80. Det är ett verktyg som man använder mer än man tror när man ska renovera hus. Boschs gröna serie brukar vara en bra skärningspunkt mellan prisvärdhet och kvalitet.
Tack för tips! Ska genast kolla på det.ricebridge skrev:
Har testat med ”vanlig” slipmaskin men det händer ingenting 😂
Nu kör jag värmepistol och skrapa
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 494 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 494 inlägg
Ska du använda gipsbruk finns det absolut ingen anledning att använda diffusionsöppen färg.
Så hoppa över det. Använd rosa gypsum primer innan gipsbruk.
Hur många m2 handlar det om då? Jag hade nästan hellre spacklat med ardexA46
Så hoppa över det. Använd rosa gypsum primer innan gipsbruk.
Hur många m2 handlar det om då? Jag hade nästan hellre spacklat med ardexA46
Hmm intressant. Varför ska jag inte använda diffusionsöppenfärg till det? Gipsputs är vad jag förstår diffusionsöppen?N neo11 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden