Hej! Vi har en stuga byggd runt 1981 och håller på att renovera den. Den befintliga matningen är en EKKJ 4G2,5 med tre fasledare och en koncentrisk, oisolerad kopparledare som används som PEN.

Det jag undrar är hur stor area PEN-ledaren behöver ha. Den koncentriska kopparledaren består ju av många tunna, tvinnade koppartrådar och ser ganska klen ut.

Är detta en godtagbar PEN-ledare i den här äldre installationen, eller är den för klen? Och vilka regler gällde ungefär när installationen gjordes runt 1981?

I dagsläget används bara en fas, men kabeln har alltså tre fasledare + PEN. Ingen central finns i stugan, Bara direkt in i dosa.

Får "stugan" sin ström via någon annan byggnad/central eller är stugan enda byggnaden på fastigheten?

Den får ström direkt från mätarskåpet. Det finns ingen annan byggnad eller central mellan mätarskåpet och stugan. Kabeln går direkt från mätarskåpet till stugan, där den går in i en dosa.

L LantisPåLandet11 skrev:
Det jag undrar är hur stor area PEN-ledaren behöver ha.
10 mm² enligt dagens regler.

Måste det vara PEN då? Kan man inte byta kabel mot 5g2,5 istället?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jo, det är det billigaste alternativet eftersom kabeln måste bytas oavsett.

Din nuvarande PEN-ledare på 2.5 mm² är formellt fortfarande godkänd, men det beror enbart på att nya föreskrifter inte är retroaktiva. En anläggning som är utförd enligt gamla föreskrifter är fortfarande godkänd.

Idag gäller 10 mm², och man har förmodligen ökat arean av goda skäl. Dessutom är din kabel dimensionerad för dåtidens förbrukare, där de tyngre var 400 V och därmed inte belastade PEN-ledaren.

Så det är inte fel att planera in ett byte, och då gärna till en femledare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Inte fel att byta ut kabeln. Men ingen panik om den är i ok skick.

Ps. EKKJ kan inte vara 4G2,5...
Korrekt benämning bör vara EKKJ 3x2,5+2,5

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Din nuvarande PEN-ledare på 2.5 mm² är formellt fortfarande godkänd, men det beror enbart på att nya föreskrifter inte är retroaktiva. En anläggning som är utförd enligt gamla föreskrifter är fortfarande godkänd.

Idag gäller 10 mm², och man har förmodligen ökat arean av goda skäl. Dessutom är din kabel dimensionerad för dåtidens förbrukare, där de tyngre var 400 V och därmed inte belastade PEN-ledaren.

Så det är inte fel att planera in ett byte, och då gärna till en femledare.
Är inte ombyggnad från en- till trefas en tillräcklig stor ändring för att dagens krav ska kicka in?

"Ombyggnad" eller ändrad användning av kabeln är triggande faktorer ja. Men det är något man får bedöma från fall till fall. Några närmare kriterier känner jag inte till.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A
Inte jag heller.

I Elsäkerhetsverkets handbok för anläggningsinnehavare skriver man:
”Ombyggnad” kan i det här sammanhanget betyda att elanläggningen
byggs om så att elsäkerhetsmässiga aspekter förändras. Som när ett sovrum blir badrum.
Men samtidigt är det bara själva ombyggnaden som omfattas. I övrigt tror jag man får ta det från fall till fall och bedöma vad som är säkert och bra.

Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
L LantisPåLandet11 skrev:
Måste det vara PEN då? Kan man inte byta kabel mot 5g2,5 istället?
Ja det ska kan man kunna sålänge kabeln är dimensionerad korrekt för anläggningen i övrigt

• IMG_4336.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.