12 506 läst ·
4 svar
13k läst
4 svar
Måste man putsa grund av lecablock?
Hej jag ska bygga ett växthus, avser att göra grunden/sockeln av lecablock. Tre block i höjd under markytan. Måste de blocken pustas med putsbruk, eller klarar de vatten och gjord utan puts?
De klarar sig rent fysiskt men det kan ju bli gegg i håligheterna. Jag har haft lecablock legades på backen sedan 1984. Inga skador men lite mossa och jordgegg naturligtvis.
Leca putsas/slammas vanligen vid husbyggen för att minska deras genomsläpplighet för luft. Och för det estetiska naturligtvis.
Leca putsas/slammas vanligen vid husbyggen för att minska deras genomsläpplighet för luft. Och för det estetiska naturligtvis.
I och med att det ska vara ett växthus med jord på insidan (ska odla direkt i marken) kanske inte platonmatta behövs, men makadam eller singel på utsidan närmast muren för dränering.Claes Sörmland skrev:
Däremot tänker jag lägga makadam eller singel i botten, sedan gjuta ca 25 cm brett och 10 cm tjockt, samt lägga i armeringsjärn, detta som en grund att sedan ställa och mura lecablocken på.
Verkar det OK?
Klicka här för att svara