Jag har en hel bottenvåning (inomhus) som jag ska putsa med hydrauliskt kalkbruk.
Underlaget är en blandning av lertegel, vanligt tegel samt lecablock.
Jag har redan sprutat på hydraulisk kalkgrund och håller just nu på med att näta de väggar som vi anser behöver putsnät.
Min undran är om jag måste kasta på all hydraulisk putsbruk eller om det räcker att man ”trycker/drar” fast det?! Jag har ju redan putsgrunden o det känns som att det kommer fästa bra i den ytan även om det inte kastas på.

• Renoverat rum med lecablock, tegelstenar, blandare och verktyg på golvet, oskyddade väggar, och en genomskinlig plastslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Min erfarenhet är att kalkbruk är rejält klistrigt och krämigt och inte behöver slängas på.

• Gilla
olabjörk och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min erfarenhet är att kalkbruk är rejält klistrigt och krämigt och inte behöver slängas på.
Precis, det är just det jag tänker. Den känns som att den klistrar sig fast bättre än vanligt putsbruk.
Du har alltså själv putsat på detta vis utan att kasta på det?

Claes Sörmland
O olabjörk skrev:
Precis, det är just det jag tänker. Den känns som att den klistrar sig fast bättre än vanligt putsbruk.
Du har alltså själv putsat på detta vis utan att kasta på det?
Yes.

• Gilla
olabjörk
  • Laddar…
Använd skyddsglasögon! Jag råkade skvätta kalkbruk i ögat i somras, gick bra men inte att rekommendera 😅

• Gilla
slothy och 1 till
  • Laddar…
D David__11 skrev:
Använd skyddsglasögon! Jag råkade skvätta kalkbruk i ögat i somras, gick bra men inte att rekommendera 😅
Haha har redan råkat göra det!:-) Men tack för påminnelsen!🤓

C
Går bra att bre/trycka på det med en stor rivbräda.

• Gilla
olabjörk
  • Laddar…
A
Mycket bättre att stryka på med stålverktyg om man inte vill eller kan slå på bruket..

• Gilla
olabjörk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.